Saturday, May 4, 2013

Validation - Part 2

Before we get to the two passages of Rav Kook that find a balance in the conflict between the need to hear what others have to say and the necessity of following our own personal truth - a note.
 
Rav Kook was about the most important thinker of the previous century. He encompassed all streams of Jewish thought - Kabbalistic, Philosophical, Halachic etc. etc. How sad it is for me that in America very few people learn his works. On the blog I try in my little way to make his thought accessible to the English speaking reader. IF you can find a way to learn his writings in the original [with a chavrusa, on your own, with a Rebbi, recorded shiurim etc.] you will be duly rewarded with much new found insight which will enhance your Avodas Hashem in this world and bring you in good form to the next. My own tfilla is that Hashem should give me the opportunity to keep spreading his teachings both verbally and textually. Amen!                                               
 
 
ומודה על האמת
 
כשהציור של האמת בא לו בתכונה כזאת, שהיא רחוקה ממנו, מפני שלא הגיע בנפשו פנימה לידי אותה ההכרה בהאמת הנשגבה של הפרט הזה, לא יהיה כ"כ כנוס רק בתוך עצמו, עד כדי ההתרחקות מההצצה של אור האמת הרחוק מאתו, שיוכל לטעות שזהו מכלל שמירת צביונו המיוחד, שלא להכניס אל תוכו קנינים של ציור מבחוץ, שאינם עצמיים לו, ושלא נצטירו לכתחלה, מראשית הולדם, בהגיונותיו. אלא שהאדם צריך לדעה, שיחד עם כל הסגולות החשובות, שישנן לשמירת הצביון העצמי, והוקרת האמת הפנימית המיוחדה לו, הוא צריך להתרחב ולהתרומם עד לכדי התפיסה הבהירה של האמת המוחלטה, ואע"פ שבאה היא לו לא מתוכיות הכרתו, אלא ממקום אחר, מהשפעתן של הכרות יותר חודרות ויותר גבוהות מהכרותיו, יהיה מודה על האמת.

ודובר אמת בלבבו
 
שלא יאמר האדם, מאחר שעיניו תהיינה תלויות לאותו הציור הגדול של האמת, שיבא לו ע"י הערותיהם של אחרים, גדולים וטובים ממנו, לא יתיחד כלל עם נשמתו, לדעת מה שרוחו הפנימי הוגה בקרבו. לא כן הדבר, אלא שיחד עם ההודאה על האמת הרחבה, הבאה מאפקים כ"כ רחוקים, יהיה דובר אמת בלבבו, לדלות את מי האמת ממעמקיו הוא. ויהיה דובר אמת בלבבו.

 
 
Explains the Rav Ztz"l what we say daily in the לעולם יהא אדם tfilla: On one hand you shouldn't reject an idea just because you didn't think of it yourself. One must be a modeh al ha-emes, admitting to the truth heard from others. On the other hand he must ALSO be a dover emes bi'lvavo, one who speaks [and lives!!] the truth of his heart, his inner truth. He doesn't have to worry too much or at all what other people are saying if he is speaking the truth of his heart. Your friend may have a different truth for himself but that shouldn't impact you.
 
Or to quote Frost:
 
Two roads diverged in a wood, and I—
I took the one less traveled by,
And that has made all the difference.