Sunday, June 17, 2018

A Stroller And Wheelchair On Shabbos

For the zchus of all of the donors to the new website!!

Is it permitted to have a goy push a baby stroller on Shabbos in a place without an eiruv on Shabbos? What about an old person in a wheelchair who wants to go to shul? 

Most of our streets have the status of a Karmelis - where carrying is only אסור מדרנן. When a goy does the melacha - another איסור מדרבנן. A woman being locked up all Shabbos in her house with the kids prevents her from enjoying Shabbos. Double דרבנן in an instance of preventing oneg Shabbos and you have a heter on your hands:-).

But it is still not recommended because people might come to permit this even unnecessarily even when it is not for the sake of oneg Shabbos. 

But when it comes to an old person who will never be able to go to shul on Shabbos and will miss davening and krias hatorah there is more room to be lenient [adding on the svara of חי נושא את עצמו so it is not considered real carrying according to Torah law]. 



 תשובות והנהגות כרך א סימן רעו (א)
שאלה: אם מותר להוציא על ידי נכרי עגלת תינוק עם תינוק בשבת
לכאורה יש להתיר שאנו סומכין בעיקר הדין שהרשויות שלנו הם רק כרמלית לפי שאין בהם ששים ריבוא עוברים כל יום, או לפי שאין הרחובות מפולשין, עיין בחזון איש או"ח סימן ק"ז סק"ז ואם כן יש כאן שבות בעצם ההוצאה ועל ידי נכרי, והיינו שבות דשבות שמותר לצורך מצוה, וכבר אייתי המשנה ברורה בסימן ש"ח ס"ק קנ"ד דע"י א"י שרי להוציא תינוק לדידן דליכא רשות הרבים דאורייתא, וכשההורים כלואים בבית בגלל התינוק חסר בעונג שבת שלהם, והוצאת הילדים מיקל עליהם להתענג בשבת.

אמנם נהגו לאסור, ונראה שכן עיקר שרק עיקר סעודת שבת נקרא מצות עונג שבת ושרי שבות דשבות למנוע ביטולה, וכמבואר כן להדיא במשנ"ב סימן שכ"ה ס"ק ס"ב, וע"ע בפמ"ג בא"א סימן ש"ז אות ז' יעוש"ה, אבל כדי לסלק איזשהו דבר מפריע אין בזה כדי צורך להתיר שבות דשבות, ואינו ראוי לפרוץ ולהקל באיסור שבות דשבות מפני צורך כי האי, דרק במקום שיתבטל מעיקר עונג שבת מותר. ועוד יתכן שבמקום דשכיחי ע"ה נהגו לאסור כדי שלא יבואו להתיר אפילו מלאכה גמורה ע"י נכרי, דלא ידעו דהותר משום דהוא שבות וצורך מצוה, ועוד שבעגלת התינוק יש דברים נוספים של התינוק ומצוי שנופל ברה"ר ומצוי שישכח וירימם ולכן יש לאסור וכפי שנהגו איסור בזה. ודברי המ"ב בסי' ש"ח צ"ל דמיירי בלקיחתו ע"י העכו"ם בידו (ולא בעגלה) לעת הצורך דחשיב מצוה (ולא במקום דשכיחי ע"ה), ועיין מש"כ ע"ז לעיל בסוף סימן רמ"ג.

ומיהו נכה שמסיעים אותו בעגלה על ידי נכרי, ואם לא נתיר לו יתבטל תמיד לבוא לתפלה בציבור בשבת ויתבטל מקריאת התורה בכל שבת, יש לצדד שעל העגלה פטור דבטל להאדם ועל האדם פטור דחי נושא את עצמו וכמבואר בשבת (צב א) והיינו כשע"י קביים יכול להלך דאל"כ דינו ככפות דלא אמרינן בזה חי נושא את עצמו, וכאן זהו צורך מצוה להתפלל ולשמוע קריה"ת בציבור, ויש בזה גם צער להתבטל מכך, וא"כ הוי שבות דשבות לצורך מצוה ועיין מג"א סימן תט"ו סק"ב דחשיב דבר מצוה בכה"ג לענין עירוב, ועיין בתשובות רע"א סי' י"ג שדן אף לענין דחיית איסור דרבנן ע"י ישראל, ומ"מ ע"י גוי דהוי שבות דשבות כה"ג בודאי שרי, וראוי להתיר בנכרי ואפילו במי שאין יכול להלך כלל אלא ע"י שמסיעים אותו בעגלה, מ"מ הוי שבות דשבות דכרמלית ע"י נכרי, ויש לצרף דבצורך גדול יש מקילין אף במלאכה דאורייתא ע"י נכרי לצורך מצוה וכמבואר בשו"ע סימן רע"ו ס"ב ובמ"ב שם. ומיהו לכאורה היה מקום לצדד כשם שאסור לנסוע ברכבת ואוטובוס מגזירה שיסע חוץ לתחום, כמבואר בשו"ת חת"ס ח"ו סימן צ"ז (וע"ש שדעתו שאסור גם מהתורה משום מצות שביתה ע"ש), גם כאן ראוי לגזור, אבל אין לדמות מילתא למילתא שאין דרך להסיע בעגלה המיוחדת לנכים חוץ לתחום, ולכן גם בזה ראוי להתיר אם יתבטל לזמן ממושך מתפלה בציבור, וראוי לשאול בכל מקום את הרב היאך המנהג באותו המקום שאין לפרוץ מנהג ולהתיר בזה אם נהגו לאסור. (ומיהו בכח אלקטרי פשיטא דאסור, ועיין דבר חדש מהגרש"ז אויערבך שליט"א מובא בש"ש כהלכתה פרק ל"ד בהערה ס"ק ק"ג שמותר בעגלה להסיע עצמו דלא שייך משא על עצמו, וצ"ב כיון שנושא עצמו כדרך נשיאת משאוי ולא כדרך הליכה ועדיין צ"ב).