Li-zchus all of the holy donors to the new website!
According to the Shulchan Aruch one may not write tefillin with his left hand [if he is a righty]. What is the din if a person [who doesn't know how to write] held the quill with his left hand and a sofer held and guided his hand with his right hand. Do we follow the hand holder or the quill holder??
Hand holder - tefillin kosher:-)!!!
שו"ת יביע אומר חלק י - אורח חיים סימן נה
ד) ח"א חאו"ח סימן ג. ראובן שאינו יודע לכתוב אשורית, ואחז קולמוס בידו השמאלית, וסופר סת"ם אחז בידו הימנית את ידו השמאלית של ראובן, וכתב מספר אותיות בתפלין. ומרן בש"ע (סי' לב ס"ה) פסק, שאם כתב בשמאל פסול, מה דין התפלין הללו, אי אזלינן בתר הסופר שהכתיבה יצאה מתחת ידו הימנית, או יש ללכת אחר ראובן שאחז קולמוס הכתיבה בשמאלו. והביא הרהמ"ח מ"ש הרמב"ם (פרק יא מהל' שבת הל' יד), קטן האוחז בקולמוס וגדול אוחז בידו וכותב חייב, גדול אוחז בקולמוס וקטן אוחז בידו וכותב פטור. ומקורו בתוספתא. ומוכח לפ"ז דאזלינן בתר האוחז בידו. ולפ"ז יד הסופר שכתב בימין עיקר. והתפלין כשרים. והגט פשוט (סי' קכג סק"ט) למד מדברי הרמב"ם לענין כתיבת הגט. והגר"י נבון בגט מקושר (דף נה ע"ב) כתב שדין זה פשוט בסברא, שהעיקר הוא הנענוע של האוחז בידו, ואחיזת הקולמוס היא מעשה קוף בעלמא וכו'. ע"כ. והנה מצאנו להרה"ג בעל בית עובד בתשובה כתיבת יד, שהובאה בפתח הדביר ח"א (סי' לט סק"א), שדן ג"כ בקטן אוחז קולמוס וגדול אוחז בידו וכותב תפלין, ולמד מדברי הרמב"ם הנ"ל להכשיר, דאזלינן בתר האוחז ביד הכותב. והפתח הדביר רצה לפקפק בהוראתו. והביא דברי הגט פשוט והגט מקושר הנ"ל וכו'. והפתה"ד לא זכר מדברי התבו"ש שהביא הרב המחבר. ע"ש. וע' להרה"ג רבי רפאל כדיר צבאן בספר נפש חיה (עמוד קצה), שהעלה במסקנתו, בשם הרה"ג נאמ"ן נר"ו, שאם הכתיבה יצאה באותיות יפות כדרכו של הסופר תמיד, מוכח מזה שידו של ראובן לא עשתה כלום, ואחיזת הקולמוס בידו לא היתה אלא מעשה קוף בעלמא, הילכך יש להכשיר התפלין. ע"ש.
ד) ח"א חאו"ח סימן ג. ראובן שאינו יודע לכתוב אשורית, ואחז קולמוס בידו השמאלית, וסופר סת"ם אחז בידו הימנית את ידו השמאלית של ראובן, וכתב מספר אותיות בתפלין. ומרן בש"ע (סי' לב ס"ה) פסק, שאם כתב בשמאל פסול, מה דין התפלין הללו, אי אזלינן בתר הסופר שהכתיבה יצאה מתחת ידו הימנית, או יש ללכת אחר ראובן שאחז קולמוס הכתיבה בשמאלו. והביא הרהמ"ח מ"ש הרמב"ם (פרק יא מהל' שבת הל' יד), קטן האוחז בקולמוס וגדול אוחז בידו וכותב חייב, גדול אוחז בקולמוס וקטן אוחז בידו וכותב פטור. ומקורו בתוספתא. ומוכח לפ"ז דאזלינן בתר האוחז בידו. ולפ"ז יד הסופר שכתב בימין עיקר. והתפלין כשרים. והגט פשוט (סי' קכג סק"ט) למד מדברי הרמב"ם לענין כתיבת הגט. והגר"י נבון בגט מקושר (דף נה ע"ב) כתב שדין זה פשוט בסברא, שהעיקר הוא הנענוע של האוחז בידו, ואחיזת הקולמוס היא מעשה קוף בעלמא וכו'. ע"כ. והנה מצאנו להרה"ג בעל בית עובד בתשובה כתיבת יד, שהובאה בפתח הדביר ח"א (סי' לט סק"א), שדן ג"כ בקטן אוחז קולמוס וגדול אוחז בידו וכותב תפלין, ולמד מדברי הרמב"ם הנ"ל להכשיר, דאזלינן בתר האוחז ביד הכותב. והפתח הדביר רצה לפקפק בהוראתו. והביא דברי הגט פשוט והגט מקושר הנ"ל וכו'. והפתה"ד לא זכר מדברי התבו"ש שהביא הרב המחבר. ע"ש. וע' להרה"ג רבי רפאל כדיר צבאן בספר נפש חיה (עמוד קצה), שהעלה במסקנתו, בשם הרה"ג נאמ"ן נר"ו, שאם הכתיבה יצאה באותיות יפות כדרכו של הסופר תמיד, מוכח מזה שידו של ראובן לא עשתה כלום, ואחיזת הקולמוס בידו לא היתה אלא מעשה קוף בעלמא, הילכך יש להכשיר התפלין. ע"ש.