Monday, August 3, 2020

Hashem Close To The Choleh/ Forgiveness



מנין שהקב"ה זן את החולה, רוצה לומר אחר שהטבע נפסד אצלו, הרי הקב"ה קיומו, וזה שהוא זן את החולה, וכן מה שאמר שהקב"ה למעלה מראשותיו של חולה, דבר זה הוא מצד כי החולה הוא מסולק מטבע מן הטבע החמרית, ומאחר שהוא מסולק מטבע החמרית שהרי הוא חולה, ויש הפסד לטבע החמרית, אז השי"ת שהוא נבדל מטבע החמרי למעלה מראשותיו, ששם השכל הבלתי טבעי, והבן הדברים האלו מאד...

אמר רבי אלכסנדרי אמר רבי חייא בר אבא: אין החולה עומד מחליו עד שמוחלין לו על כל עונותיו, שנאמר (תהלים קג ג) הסולח לכל עוניכי הרופא לכל תחלואיכי.

דמוחלין לו כל עונותיו, פירוש זה כי החולה חוזר לבריאותו על ידי שהוא חוזר להיות כבראשונה, ואם לא כן לא היה חוזר לבריאותו אחר שנפסד טבעו, וכמו שאמר אחר כך שהוא חוזר לימי עלומיו, שרוצה לומר כאילו נברא מחדש, ובזה הוחזר להיות כבראשונה, בזה מוחלין לו כל עונותיו, כאשר חוזר לקדמותו, שהרי קדמותו היה בלא חטא. ואביא לך משל האילן הזה שבא עליו הפסד בימות החורף, עד שהעלים נפסדים, והוא בעצמו גם כן מקולקל, כאשר נתרפא מחליו, בחודש ניסן, אז הוא חוזר לקבל כח מן השורש ומתחדש כבראשונה, וכך הוא החולה אשר נשתנה מחמת החולי, אין חוזר לבריאותו, רק מכח שהוא חוזר להווייתו הראשונה ובזה הוא סלוק חטא שלו, ואם לא היה מגיע לאותה מדרגה שבה סלוק חטא שלו, לא היה חוזר לבריאותו אחר שנפסד ונתקלקל טבעו... (מהר"ל חי' אגדות נדרים מ)