Monday, May 19, 2025

ליכא מידי דלא רמיזא באורייתא ?

 בספר בני יששכר וז"ל:

דחנוכה לא ניתן לכתוב (כמשארז"ל יומא כט), רק הוא בבחינת תורה שבעל פה, והטעם יתבאר לפנינו אי"ה במאמרים הבאים כיד י"י הטובה עלינו, אבל על כל פנים ליכא מידי דלא רמיזא באורייתא תורה שבכתב, על כן אבאר מקודם כמה ענינים ברמיזה ובדרך הדרש בפסוקים בתורה ובנביאים בענין הנס דחנוכה, ובענין הנר מצוה שתקנו החכמים בעלי רוח הקודש שבדור ההוא לדורות עולם לזכרון לבני ישראל לפני י"י עד עולם, ויתבאר שהאור הוא מבחינת אור הגנוז על כן הוא בתורה רק בגניזה, ויתבארו בצירוף מאמרי הזוה"ק אשר נרמז בו שמציל מדינה של גיהנם ומסוגל לתחיית המתים.

-----

מהו המקור שכל דבר רמוז בתורה - ואי משום דברי הגמ' בתענית ט' בדו שיח של רבי יוחנן עם הינוקא הרי שם כתוב רק שאין דבר בנביאים ובכתובים שאינם רמוזים בתורה, וכלשון הגמ' שם מי איכא מידי דכתיבי בכתובי דלא רמיזי באורייתא וע"ש רש"י. ומניין שכל התורה שבעל פה רמוז בתורה.