Thursday, August 7, 2025

בחור שא נא עיניך !!

 איתא במשנה (תענית כו:) 'אמר רבן שמעון בן

גמליאל לא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר

באב, שבהן בנות ירושלים יוצאות וחולות

בכרמים, ומה היו אומרות, בחור שא נא עיניך

וראה מה אתה בורר לך'. ולמדנו עתה בדברי

הרה"ק הפני מנחם זיע"א (ואתחנן תשנ"ד ליל ש"ק, ועיי"ש

תשנ"ג ליל ש"ק מאמ"ב) 'בנות ירושלים יוצאות וחולות

בכרמים, כרמים המכוון לבתי ישראל וכו', כאשר

משמרים ענין זה בקדושה ומוסרים כל הרצונות

להש"י אין לך דבר גדול מזה, וזהו מה שאמרו

בחור שא נא עיניך, רומם ונשא עיניך למעלה

גבוהה'.


ובענין זה שמעתי מהחסיד המפורסם רבי

ישראל שמעון קסטלניץ ז"ל, מגדולי חסידי

סלונים, שבתחילת הנהגת הרבי הבית ישראל

זיע"א, הגידו לפני הרה"ק רבי מרדכי חיים

מסלונים זיע"א, את דרכו הנהגתו החדשה של

הרבי מגור, וכששמע הדברים נתלהט ואמר

שמקובל בידו מאמר חריף שאמר הרה"ק

מקאברין זיע"א, לפרש דברי הגמרא הנ"ל 'בחור

שא נא עיניך וראה מה אתה בורר לך'. ואמר

הרה"ק מקאברין שהלוא אין נא אלא לשון בקשה,

ואם היו צריכים לבקש מבחורי ישראל בלשון

בקשה ותחנונים לישא עיניהם, 'בחור שא נא

עיניך', הרי שמחמת זה עשו את אותו היום יום טוב,

משום שהיה נצרך להתחנן לפני הבחור שישא את

עיניו 'שא נא עיניך, והוא סיבת היום טוב. ואמר

הרה"ק מסלונים זיע"א, שהוא רואה ומבחין

שהרבי החדש מגור, הולך בדרך זו להקים דור מן

הפליטים עם שרידי חרב, בחורים כאלו שיהיו

בדרגא מופלאה זו של 'בחור שא נא עיניך'.

שיצטרכו להתחנן לפניהם שיואילו להגביה

עיניהם ע"מ להביט בעת הצורך, כדאיתא (קידושין

מא.) אסור לאדם שיקדש את האשה עד שיראנה'.

והנה ימים הללו דמפגרי בהו רבנן, ימי בין

הזמנים, שלהי דקייטא, היצר הרע בוער כאש

בנסורת, ומבעיר את כל העולם כולו בחמה

שפוכה, והנסיונות מתרבים ביותר, בפרט

שיוצאים מן המקומות המוגנים מתוך החומות

הבצורות דלתיים ובריח, שעמלים להקים בכל

ימות השנה כולה, וכבר נודע מאמר חכמי המוסר,

שבראיה אחת שאינה טובה בימי בין הזמנים

יכולים להפסיד ולאבד את כל המעלות וההשגות

של כל ימות השנה כולה, ובימים הללו צריך לאזור

חיל בכל הכוח לשמור בשמירה מעולה ויתירה את

קדושת העינים, איה הקדשה היא בעינים על הדרך.

עתה הזמן גרמא להוסיף ולהתחזק בענין זה,

לבוא לדרגת 'בחור שא נא עיניך', לרומם את

ראיית העין, והזמן מסייע לכל אחד בענין זה,

לקדש את הראיה, ומי שזוכה לבוא לבחינה זו, אזי

הוא מרגיש בחינת יום טוב, לא היו ימים טובים

לישראל, וממשיכים על עצמנו בחינות של שמחות

וימי טובה, לגדל בנים ובני בנים יראים ושלמים,

משומרים בקדושה וטהרה כדבעי.

ובזה נזכה שיקויים בנו מה שהביא הרה"ק הפני

מנחם זיע"א בפרשתן (תשנ"ג ס"ג מאמ"ב ד"ה וזאת) 'המגיד

מקאז'ניץ ז"ל מביא מהרבי ר' שמעלקא ז"ל ברית

כרתי לעיני ומה אתבונן על בתולה (איוב לא, א), דקאי

על חדשים אלו תמוז ואב, עין, בחינת עיינין, פתח

עינים, שכששומר את עצמו כראוי בחדשי תמוז

ואב אין צריך להגיע לתשובה באלול, להתבונן

במזל בתולה'. אכי"ר.

אד"ש מטאלנא