Thursday, September 9, 2021

צופה אל תוך הלילה

 שאלה: רציתי לבקש עזרה לגבי בעיה שאני מתמודד איתה כבר שנים רבות וחווה בה עליות וירידות, וכעת אני כבר אובד עצות. יש לי משיכה חזקה לצפייה בתכנים במדיה. לא מדובר בדברים לא צנועים אלא בדברים השייכים לידע כללי – היסטוריה, צבא ועוד. הבעיה היא שזה מתחיל בצפייה קטנה ויכול להיגרר עד השעות הקטנות של הלילה, עד כדי כך שזה פוגע בשגרת היום יום ואף בזוגיות שלי. ניסיתי המון פתרונות, ואפילו טלפון כשר, אבל כרגע זה לא אפשרי מבחינת העיסוק שלי. הפתרונות עזרו לתקופה מסוימת, אך לאחר מכן שוב חזרתי לאותו מצב. אני מתחיל להרגיש שזה חזק ממני, ואני אובד עצות. אשמח לקבל עזרה. 


תשובה: ידיד יקר, שלום וברכה. אתה מתאר התמודדות קשה, אבל ב"ה אתה מודע לעוצמת הקושי, ואינך מוכן להמשיך לספר לעצמך סיפורים כגון "אני חזק מזה", "אני יודע מה צריך לעשות", "בפעם הבאה אצליח יותר" וכן הלאה. לפעמים השינוי מתחיל בנקודה שבה אנחנו מפסיקים לספר לעצמנו סיפורים... בפתח הדברים, ארבע הערות קטנות-גדולות: א. אל יהי קל בעיניך שהדבר שאתה 'מכור' אליו הוא ידע כללי ולא איסורי תורה. צפייה בסדרות היסטוריות עד שעות מאוחרות של הלילה היא הרגל רע ברמת חומרה מופחתת. זו אינה סיבה לאי-טיפול בבעיה, אך עדיין יש משמעות למדד החומרה ויש לשים לב לכך (לפעמים עדיף לשמר באופן זמני בעיה קטנה אם היא מונעת בעיה חמורה הרבה יותר). 

ב. תופעת הצפייה בתכנים עד שעות לילה מאוחרות ברמה הפוגעת בתפקוד היא תופעה נפוצה בדורנו, העומד מול פיתויים וקשיים שלא היו קיימים מאז ומעולם. חשוב לדעת זאת, לא כדי להסתפק במועט ולהתנחם בצרת הרבים, אלא כדי להיזהר מלפגוע בערך עצמך. המצב אינו שכולם בסדר ורק אתה חלש, אלא הוא הפוך: רוב האנשים אינם בסדר, ואתה, בדומה לרוב האנשים, גם כן מתמודד עם הסוגיה (ליתר דיוק, מצבך טוב יותר משל אחרים, מפני שאתה לפחות מודע לבעיה במצבך ואינך מוכן לוותר...). 

ג. הפתרונות שיוצגו להלן אינם קשים לביצוע, אבל הם דורשים השקעה רצינית ואמיתית במימוש טבעם האמיתי של חייך, שככל הנראה, עדיין אינך מכיר ואינך מנהל. הבעיה שהצגת אינה קטנה וקלילה, ואני לא מכיר פתרונות מהירים וקלילים לבעיה מסוג זה. יתר על כן, חיפוש פתרונות מהירים וקלילים לבעיה מסוג זה מעיד על חוסר הערכה נכונה של עוצמת וקושי הבעיה. 

ד. רוב הפתרונות דלהלן אינם מתמקדים במענה ישיר לבעיה! וזה דווקא היופי שבהם: הם מבוצעים במקביל לקיומה של הבעיה, ודרך קיומם הולך ומתגלה שנקודת הבחירה ויכולת ההתגברות הולכים ומשתפרים, לאורך הזמן. מתוך הכרה בעוצמת ושכיחות הבעיה, נציג ארבעה שלבים, שכל אחד תורם את תרומתו הייחודית ליצירת פריצת דרך: 

כבוד והקשבה 

בחשק המפתה אותך מדי ערב לצפות בסדרות, מעורבות הרבה 'קליפות' של שקר, טומאה והגזמה, אך בדרך כלל בתוך החשק 'מתחבא' לו גם צורך פנימי אמיתי, צורך שאליו יש לשים לב ולתת לו מענה. פעולת ההקשבה והמענה לצורך האמיתי מוציאים את נקודת האמת מתוך החשק היצרי, ומאפשרים לפעולת ההתגברות )שתופיע להלן( להיות הרבה יותר פשוטה ונעימה. היחיד שיכול לזהות את הצורך הפנימי- האמיתי שמתחבא בעומק החשק הוא אתה. לכן הדרך לחשוף אותו היא על ידי מודעות עצמית-פנימית. אחת הדרכים לחשוף זאת היא לשאול את עצמך: מהו הצורך האמיתי שלי בצפייה זו? למה זה כל כך חשוב לי? למה קשה לי 'פשוט' ללכת לישון?. בשלב הבא, אחרי שתענה לעצמך תשובות יותר ויותר כנות ומדויקות )כגון: אני מרגיש שלא מיציתי את היום, אני מרגיש שאני יכול לעשות עוד הרבה(, שאל את עצמך שוב: אז איך אפשר לענות על צורך זה בצורה שונה? להישאר ער עד מאוחר ולצפות בסדרות זה הפתרון הנפוץ והקל, אך הוא ודאי לא היחידי. במקרה ולא מצאת בתוכך צורך חיובי אמיתי לצפייה המאוחרת, זה יכול לומר אחת משתיים: או שעוד לא חיפשת מספיק או שפעולת הצפייה נועדה לטשטש ולהסיח דעת מרגש שלילי כמו שעמום, בדידות או תסכול. כדי למצות אפשרות זו, שאל את עצמך: אילו רגשות שליליים הצפייה )אולי( נועדה לטשטש? וכי מה יקרה אם אלך לישון בלי לצפות? מה ארגיש?. אתה גם מוזמן לנסות 'להכריח' את עצמך ללכת לישון ערב אחד מבלי לצפות, ואז, הרגשות המתחבאים יצופו על פני השטח. ובקיצור, ככל שתחשוף ותיתן מענה מוצלח לצורך האמיתי המתחבא בחשק הצפייה, כן יקל עליך להתגבר ולומר: "סיימתי להיום. לילה טוב...". 

משמעות 

צפייה אל תוך הלילה איננה 'בעיה קטנה' בשולי החיים שדורשת איזה טיפ קטן כדי לפתור אותה, אלא פעמים רבות היא 'קצה קרחון': בעיה קטנה המספרת סיפור גדול יותר, משהו כללי על החיים. פעמים רבות בעיה זו מעידה על מצב של שעמום עמוק המתחבא לו בעומק הנפש. מצב של שעמום מעיד על כך ש'טעם החיים' של האדם חסר. לאדם חסרה המשמעות החיובית של חייו. ובמצב שאדם לא מקבל את טעם חייו מדבר חיובי, הוא מקבל את טעם חייו ממקומות פחות חיוביים. במצב של שעמום, קשה מאוד מאוד להתגבר על חשקי היצר. קשה להתגבר על הדבר שנותן את טעם החיים... לכן, לפני שמתגברים על חשק הצפייה, צריך ללמוד למצוא את העשייה החיובית, הממלאת בתחושת משמעות ושמחה. צריך למצוא את טעם החיים בצורתו החיובית והאמיתית. ככל שאדם מוצא יותר טעם בחייו בעשייה חיובית – כך פחות ופחות הוא יפקיד את טעם חייו בהנאות החיים וחוויותיהם. יש הרבה מה להאריך ולהסביר על שלב זה, אך לא במסגרת תשובה מצומצמת זו. 

התגברות 

מתוך הקשבה לצרכי החיים האמיתיים )הקשבה( ומתוך מילוי החיים בעשייה משמחת )משמעות( אדם ימצא בתוכו את הכוח להתגבר ולומר לחשקים הבעייתיים: 'לא'. ובמקרה שלנו: ככל שתיתן מענה לצורך החיים האמיתי, וככל שתמלא את חייך בעשייה חיובית וממלאת משמעות, יקל עליך להגביל את הזמן שבו אתה מרשה לעצמך ליהנות מצפייה בסדרות היסטוריה. הגבלה זו יכולה לבוא לידי ביטוי בכך שלא תתיר לעצמך לצפות בכלל, אך גם אם כן – תוכל להגדיר שההיתר לצפות )רק במה שמותר לצפות( הוא רק בסוף יום או בשעות מסוימות, לזמן מסוים. כמו כן, תוכל להגדיר לעצמך עד איזה שעה בכל מקרה חובה עליך ללכת לישון, והאם מותר שצפייה זו תקרה בחדר השינה וכן הלאה. 

רתימה 

הצמא שלך לידע איננה דבר רע! כרגע הצמא מתממש בצורה לא נכונה וחסרת שליטה, אבל אחרי שתושג השליטה תוכל להשתמש בצמא לידע היסטורי לא רק לשם הנאה בסוף יום, אלא לעשייה חיובית בחיים. שאל את עצמך: אל מה אני יכול לרתום את הצמא שלי לידע היסטורי? האם משימת החיים שלי יכולה להשתכלל מהידע הזה? עשויות לצוץ תשובות שונות לשאלה זו, תשובות שתוכל לנווט ביניהן לאורך הזמן והתקופות. סיכום צפייה אל תוך הלילה היא בעיה שכיחה ורצינית, אבל כמו כל בעיה – היא אתגר שמזמן הזדמנות: הזדמנות לקחת אחריות על חייך וכוחותיך, למשול בהם ולהשפיע השפעה ברוכה בעולם. 

ברכה והצלחה

תשובה זו מסכמת עקרונות וכלים מתוך הספר 'ואתה תמשול בו – שיטה למשילה בכוחות החיים'. ניתן להשיג אצל המחבר הרב שמוליק גרוסברגר 052 

7204611