Saturday, June 25, 2022

אשששששש!!!!


"למה מי הוא? מה הוא חושב את עצמו? למה, הוא יעשה כאן מה שהוא רוצה"?

"תראה, זה לא כמו שאתה מדמיין, הוא בכלל לא התכוון לזה".

"מה לא התכוון? מאז שהוא הגיע לכאן הוא כל הזמן מנסה להשתלט".

"מה פתאום? מתי ראית את זה"?

"מתי? לא ראית אתמול איך הוא גרם לכולם להצביע לאפשרות שהוא הציע"?

"וואלה לא ראיתי, אבל עכשיו כשאתה מדבר, האמת שכן אפשר לראות את זה. הוא באמת לא בסדר, צריך לעשות עם זה משהו לפני שהוא הורס לכולם".

*

ככה זה.

יהודי על אי בודד צריך שני בתי כנסת, אחד להתפלל בו ואחד שהוא בחיים לא נכנס אליו, גם אם תשלם לו.

אבל הוא גם צריך עוד יהודי, שיהיה עם מי לריב. ועוד שני יהודים, אחד שיצטרף למחנה שלו ואחד להוא השני שהורס כאן הכל. ועוד ארבעה יהודים שינסו לעשות שלום וידברו עם שני הצדדים, כל אחד בנפרד ואחר כך ביחד. אחר כך גם הם יתחילו לריב ביניהם מי צודק ומי לא, ויצטרפו כל אחד לאחד מהמחנות. וצריך גם רב שיכנס לעניין, ועוד עשרה יהודים שיריבו ביניהם אם הרב צודק או טועה, ובכלל מי ביקש ממנו להתערב. ועוד שלושה יהודים שילכו לספר לרב מה חושבים עליו, ועוד חמישה יהודים שילכו לאלו שדיברו על הרב ויספרו להם "שהיו כאלו שהלכו להגיד לרב מה אמרו עליו". ועוד עשרים יהודים שמדברים על כולם עם כולם, מפצחים גרעינים ונהנים מהאקשן.

זהו, יש מניין, אפשר להתחיל להתפלל.

ככה בונים קהילה יהודית טיפוסית.

*

בעברית תקנית קוראים לזה מחלוקת, והלוואי שזה היה מצחיק.

תסתכלו מסביבכם לאיפה שאתם לא רוצים, לכיתה, לעבודה, למשפחה, לחברים, בכל מקום זה קיים. ההוא שלא מסתדר עם ההוא שלא מדבר עם ההוא שכועס על ההוא, וכולם מעורבים בבוץ עד מעל הראש.

אף אחד לא באמת מוכן להיות זה שלא מעורב. לכל אחד יש חוויה פנימית עמוקה שרק הוא יכול לסדר את העניינים, ולכן מותר לו לשמוע איך פלוני מלכלך על אלמוני ואיך אלמוני מלכלך על פלוני. "אל תדאג לי, אני לוקח הכל בעירבון מוגבל, זה לתועלת, כדי לעזור להם לעשות שלום".

תראו לי כמה אנשים באמת מסוגלים להישאר נקיים בתוך כל השטף העכור הזה.

*

אם גדולי ישראל אמרו שמחלוקת היא כמו אש הם התכוונו לזה ברצינות תהומית, תעמוד שניה במקום והיא כבר תתפוס אותך.

הלוואי שהיינו יכולים לבנות חברה כזו שאין בה מחלוקות, אבל זה קצת, ממש טיפה, רחוק מאיתנו. אז החברה לא כזו, אז מה? מי ביקש ממך להיות מעורב?

כמו תאונה. ארבעה פצועים, שמונה אנשי הצלה ו-5000 סקרנים שמעכבים את כולם רק לראות. אם אתה מהפצועים או מאנשי ההצלה צריך לדבר איתך בנפרד, אבל אם אתה מהסקרנים למה שלא פשוט תמשיך הלאה בחיים שלך? למה זה טוב לעמוד כאן עכשיו? בשביל מה אתה מסתובב בעולם ומדבר עם כולם על ה'חדשות' המסעירות, אין בלאגן בלעדיך?

מחלוקת יש גם בלעדיך, באמת אין צורך להוסיף קרשים למדורה.

*

רק תדמיינו עולם שכל ספיחי המחלוקת לא מתערבים.

ועוד יותר מזה, עולם שאחד מהצדדים במחלוקת מסרב לשתף פעולה. יהודי מיוחד, ששימש רב בית כנסת, סיפר לי בפשיטות ותמימות איך מישהו התיישב לו במקום כדי להפגין נגדו, והוא פשוט עזב עוד באותו ערב את משרת הרבנות כדי לא ללבות מחלוקת.

נכון, הוא חריג בנוף ולא כל אחד היה מסוגל לזה. ובכל זאת לא מדובר כאן על הבעל שם טוב או ר' שלמה זלמן אוירבך, מדובר על יהודי פשוט שחי בינינו.

אבל להימנע מלהתערב במחלוקות לא לנו זה בטח ביכולת של כל אחד מאיתנו. מדברים איתך? תשנה נושא שיחה, תהפוך לחרש זמני, ספר בדיחה, או שפשוט תגיד שאתה לא מעוניין להיות מעורב בשום דרך.

שלא תקבל כוויה. 
 
ר' ארי צוקר