Wednesday, June 15, 2022

Shrinks And Politicians



משפחת נתניהו הגישה תביעת לשון הרע נגד ראש הממשלה והאסיר לשעבר, אהוד אולמרט, לאחר שזה כינה אותם "חולי נפש" במסגרת אחד מהראיונות שהעניק לכלי התקשורת אודות יו"ר הליכוד. כזכור, המסגרת המשפט הגיש אולמרט בקשה להעמיד את יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, אשתו שרה ובנו יאיר לבדיקה פסיכיאטרית.

בדיון שהתקיים הבוקר (א') בבית משפט השלום בתל אביב עלה ראש הממשלה לשעבר נתניהו לדוכן העדים והסביר את מהות התביעה. לדבריו, לא מדובר בהבעת דעה או הכפשה הרווחת בין פוליטיקאים, אלא, "כקביעת עובדה קלינית, דבר חד, זה נאמר על ידי ראש ממשלה לשעבר כממתיק סוד, כאילו יש לו חוות דעת מוסמכת והוא משתף את הציבור". עוד הוסיף כי מטרת הדברים היא לפגוע בו במהלך תקופת הבחירות.


סנגורו של אולמרט, עו"ד אמיר טיטונוביץ', שאל את נתניהו על דוכן העדים: "האם אתה יכול לומר לשופט שהגברת נתניהו לא קיבלה תרופה פסיכיאטרית?" ונתניהו השיב: "לא". עוד נשאל נתניהו מדוע לא הגיש תביעה במקרים נוספים של הכפשה אישית ומשפחתית, ועל כך השיב כי מדובר בהתקפות פוליטיות ולא קביעת עובדה.

מאוחר יותר, עלתה שרה נתניהו אל דוכן העדים ונשאלה האם היא אושפזה באוסטריה לצורך טיפול נפשי, על כך השיבה כי מדובר "בשקר מההתחלה ועד הסוף. הביקור האחרון שלי באוסטריה היה ב-2001. אני יכולה לשלוח את הדרכונים שלי מהשנים הללו כדי שתראו את החותמות. אינני חולת נפש".


כזכור, לפני ארבעה חודשים דחה בית משפט את בקשתו אולמרט להעביר את נתניהו בדיקה פסיכיאטרית יחד עם אשתו, שרה ובנם יאיר. במהלך הדיון שאל השופט, סגן נשיא בית משפט השלום בתל אביב עמית יריב, את אולמרט: "באילו אמצעים נקטת כשאמרת כי כל רופא פסיכיאטר היה צריך לאשפז את יאיר ושרה נתניהו?". אולמרט השיב: "שמעתי הקלטות של בני המשפחה והתייעצתי עם מומחים שמכירים אותם והעידו בפני על התנהגויות שנכנסות להגדרה של מה שבאופן פופולרי נקרא התנהגויות לא נורמליות מוטרפות".
-------------------


אחד החסדים שעשתה איתנו אמא היה בכך ששלחה אותנו לטיפולים פסיכולוגיים על בסיס יומיומי. פסיכולוגים קליניים קונבנציונליים, מטפלים רגשיים, מכשפים מכל הסוגים וגם סתם אנשים טובים שאפשר לדבר איתם.

הפעם הראשונה הייתה בכיתה ו', סדרת מפגשים עם פסיכולוגית-ילדים שגרמה לי לצייר חלומות עם הפתעות של ביצת קינדר על גבי שולחן-חול ענק. אין לך סיבה להתבייש, אמרה לי אמא, אבל לא בטוח שחכם לספר לכולם. אז לא סיפרתי. אחרי הרבה שנים סיפרתי לחבר טוב בהיסוס והוא אמר ברור, גם אני, כל המשפחה שלי.


מי שמתגאה בכך שלא הלך לטיפול נפשי דומה למי שמתגאה בהימנעות מטיפולי שיניים. אם זכה אדם לשיניים בריאות מהממוצע, אשריו וטוב לו. ועדיין הייתי ממליץ שיפקוד את המרפאה לוודא שהכל כשורה. שהכאב המציק אחרי הארוחות לא מסתיר בעיה עמוקה שדורשת טיפול שורש, או דווקא סתימה קלה שתחסוך סבל ממושך.

רפואת הנפש, הטיפול הזוגי, הסקסולוגיה, כולן ברכות שנתברך בהן דורנו. הן דורשות מאתנו להכיר בכך שיש בנו חוסרים ופגמים, ושמישהו מבחוץ יכול לפעמים לעזור. בריאות הנפש של משפחת נתניהו מזיזה לי כקליפת השום. אבל אבוי לנו אם הסאבטקסט של כל הסיפור יהיה שטיפול נפשי הוא דבר שצריך להתבייש בו.