Wednesday, June 29, 2022

דברים שלא הספקתי לומר לתלמידים שלי רגע לפני שאנחנו נפרדים

 

אלו 10 הדברים שלא הספקתי לומר לתלמידים שלי רגע לפני שאנחנו נפרדים ולכן החלטתי לכתוב להם אותם:
1. הרבה לפני שחשבו לי שתצאו מהנדסים, הייטקיסטים, מתכנתים ורופאים, חשוב לי שתצאו בני אדם.
אתם בטח חושבים שיש היום הרבה בני אדם, אבל תאמינו לי שלפעמים זה ממש קשה למצוא בני אדם, בטח או דווקא במקום שיש בו כל כך הרבה אנשים.
מה זה בן אדם? אותו אחד שהולך במסדרון ולמרות שכל האנשים שלפניו בחרו להתעלם מחתיכת הטישו ולא להרים אותה, הוא בכל זאת עוצר רגע ממרוצת חייו, מתכופף ומחליט להרים את הטישו כי הוא יודע שאם הוא לא ירים את הטישו, מישהו אחר ירים. לפעמים מבוגר או מבוגרת ממנו עם חיים הרבה יותר קשים.
הדרך להפוך את העולם מתחילה בפרטים הקטנים שמצידם מאכסנים את אלוהים.
כשאתם נכנסים לשירותים, אם תצליחו לחשוב על המחשבה שמישהו אמור לנקות אותם אחריכם ולאותו מישהו יש חיים ומשפחה ולכן אתם נזהרים כל כך בנקיונם, אדע שהצלחתי בתפקידי כמחנך.

2.אם אתם רואים שעושים חרם על חבר שלכם בכיתה זה לא מספיק שאתם לא מצטרפים. נסו לאזור את האומץ, לשחות כנגד הזרם ולעמוד כנגד כולם. נכון, לא לכולם יש את היכולת הזו לעמוד בפרץ ובכל זאת השריר המתפתח הזה מתחיל מהמודעות שתלחש לכם במקרה הצורך לעשות את הדבר האמיץ והנכון.
3. אל תיקחו שום דבר בחיים האלו כמובן מאליו. קמתם בבוקר? אתם בריאים? האנשים האהובים עליכם בריאים? תשמחו ותודו לאלוהים. בריאות ושלוות הנפש אלו המתנות היקרות ביותר שתוכלו לקבל בשביל לצלוח את החיים. תשמרו עליהם ככל יכולתם ותהיו אסירי תודה על שאלוהים פינק אתכם במתנות האלו.
4. אומרים שהגברים בוכים בלילה. אז אומרים. תלמדו להביע את הרגשות שלכם ואם יש לכם אדם שאתם מרגישים שאתם אוהבים אותו, פשוט תגידו לו שאתם אוהבים אותו. לפעמים זה לא נעים ומביך אבל יותר מביך ולא נעים זה לקום יום אחד ולהבין שהאדם שהכי אהבת בעולם הזה כבר לא נמצא כאן יותר ואפילו לא הספקת להגיד לו שלום.
5. נסו להסתכל על כל מכה שתחטפו בחיים בפרספקטיבה של עשר שנים. מה שהיום נראה לכם כסוף העולם, ייראה במבט של עשר ועשרים שנה כדבר שולי וזניח.
6. ההורים שלכם הם מתנה. הם האנשים שהכי אוהבים אתכם בעולם. הם המשאב הכי יקר שאי פעם יהיה לכם. תשמרו עליהם כמו שצוללן שומר על בלון החמצן שלו.
7. אל תהיו צודקים. תהיו חכמים. תשמרו את החשבונות והפנקסנות לשיעורי המתמטיקה כי המתמטיקה של החיים בנויה ועובדת אחרת: נסו לדון לכף זכות. בסופו של דבר רק אתם תרוויחו מכך.
8. עשו חסד כמה שאתם רק יכולים. בסופו של דבר גם הטייקונים הגדולים ביותר ששוחים במיליארדי דולרים ייפרדו מהעולם הזה ערומים כביום היוולדם, בלי כלום. תזכרו שמה שנשאר מהאדם אחרי מותו אלו רק התורה שלמד ומעשי החסד שהוא עשה שממשיכים להדהד אחרי שהוא הלך לבית עולמו.
9. איבוד התקווה הוא לא באמת אופציה. גם אם נדמה לכם שגורלכם נחרץ, תמיד שמורה לכם הזכות להמשיך ולהיות אופטימיים ולקוות לטוב. אלוהים הוא הבמאי הטוב בהיסטוריה והסרטים שלו מופרעים יותר מאיזה סרט של מדע בדיוני שלא תכירו.
10. אל תשכחו לעשות חשבון נפש כל יום. היכולת שלכם לחשב מסלול מחדש ולהסיט את דרכיכם ממהמורות וכל מיני פגעים שאתם מבלי לדעת הולכים להתנגש בהם היא אחד מהכלים החשובים ביותר שיהיו לכם בחיים. חשבון נפש יעניק לכם את היכולת להתייחס לכל יום ויום כאל הזדמנות חדשה ונהדרת שמזדמנת לפתחיכם. מה שלא יהיה נסו לא לוותר על האימון היומי לנשמה שלכם.
יאללה, פרשו כנפיים וצאו לטרוף את העולם. ברכת ה' עליכם בדרך למסע מלהיב לגילוי עולמות ופסגות חדשות.
ושתגיעו יום אחד לראשות הממשלה, זכרו מאין באתם ולאן אתם הולכים.