Thursday, November 24, 2022

פרשת תולדות–מתמחה מול מומחה

 
הרב נתנאל רוזן 

 
רופא מתחיל מרפא עם אנטיביוטיקה. אבל רופא מומחה מרפא גם עם רעלים .כי אפילו רעלים יכולים להציל חיים, במינון ובמקום הנכון. אבל אין זו משימה לרופאים מתמחים. שהרי ככל שהטיפול יותר מסוכן, רק מומחים מתעסקים בו.

 

בדיוק כךמסביר הבעל-שם-טוב1
 

ובעקבותיו מרן הרב זצ"ל2

 יש להתנהל עם ה'מידות'. אין' מידות רעות'. אלא יש 'מידות מסוכנות'הדורשות זהירות. כי רק מומחים עובדים עם רעלים. אבל ברמת העיקרון ,לכל המידות יש ייעוד. 

 
התפנית אצל יעקב

 
ביעקב אבינו יש דבר המפתיע מאוד. שהרי לאורך חייו הוא מתעסק עם ה'כלים' המסוכנים ביותר: הוא לכאורה מנצל, מרמה, משקר ולוחם. מנצלאת עשו בעסקת הבכורה, משקרואומר "אנוכי עשו", מרמה את לבן דודו עם 'טכניקת המקלות' ולוחם אל
מול שרו של עשו .איך יתכן הדבר?

אלא, אפשר להבין שאברהם ויצחק אכן הציתו מהפכה אידיאולוגית. אבל החידוש הזה עוד לא היה' מוכן לשיווק'. עדיין היה חסר יעקב שיבוא על גביהם ויבנה את 'רמת המקצוענים'.

הוא ישתמש, בזהירות ובדייקנות קיצונית, בכל הכלים המסוכנים ביותרכדי לנצח את הרשעים ולמנוע אסונות. אסונות כמו אם ברכות הרות-גורל יפלו לידיו של אדם נורא. וכך יברר יעקב עד כמה יש באידיאולוגיה החדשה הזו 'פתרון יישומי 'לכל סיטואציה, ועד כמה יש בה יכולת-הדרכה בכל שדה.

 
אחיזת עקב עשונוסטלגיה או פרט חשוב?

 

על פי זה מסביר מרן הרב זצ"ל 4
כי ה
סיפור של 'אחיזת העקב'טומן בתוכו את כל הייעוד הגדול של יעקב.
הידמסמלת את הפעולות המכוונות. לעומת זאת, הרגלכמו ב'נזקי רגל' בהלכות נזקי שורמבטאת כל תנועה אוטומטית, מתוך זרימה נטולת מחשבה.

ממילא, התפיסה בעקב של עשו מבטאת את כל הדברים שיעקב עתיד לקחת מעשו. אבל אצלו הם יהיו בבחינת 'יד' ,ולא בבחינת 'רגל'.

המיומנות לרמות וכל מידה רעה אלו הן יכולות שגם איש תם עתיד לרכוש .אך ההבדל הגדול הוא בכך שאצלו הן לעולם לא ייצאו בטבעיות אוטומטית .הכל יהיה ברגישות עליונה, באפן מדוד ומחושב, תוך שליטה ודיוק.

בדיוק בעזרת אמצעים אלו יעקב יביס את עשיו, את לבן, את שרו של עשיו ואת כל מי שיאיים על האור ועל העתיד.

ככה גם ילמדו הכול עד כמה שכל מידה וכל מרכיב בטבע שלנוכולם טובים !ואף כאשר הדבר הזה אינו נראה באופן מיידיאו אז יש צורך לחשוף את השימוש הנכון במידות  האלו.


1 כתר שם טוב [
סימן ט אות ב; ובדפוסים אחרים: חלק א פרק ה אות ג].
2 רא
ו למשל: עין איה לברכות פרק א אות כד ואות סט
3 ראו
על כך עוד בצדקת הצדיק לר' צדוק הכהן [אות מז].

מ״ז

4 מדבר שור הדרוש התשעה ועשרים [עמ' רסט].