But there is a second type of kedusha. We are holy above and beyond any relationship to other peoples. It is a natural, inherent kedusha that is beyond comparion to anything or anyone. קדושים תהיו כי קדוש אני השם אלהיכם - Your holiness should resemble My holiness. Just as My holiness is not dependant upon others, so is the holiness of the Jews. Just as in theory one can sanctify his entire crop to the Beis Hamikdash we can also be holy with no remnants [i.e. the nations]. Hashem in His great love for us wants us to reach this higher level of kedusha.
We can add that on a personal level there is the same dynamic. We want to influence our friends and surroundings. That is wonderful and something for which to strive. But there is a level of spirituality which surpasses anything that others can perceive. We should strive for that level even more.
In the words of the master MaRan HaRav Charlap ztz"l:
שתי דרגות בישראל, תרומה וקדושה. תרומה היא בחינת מה שישראל מקבלים על ידי הכנעתם של העמים אליהם. ידבר עמים תחתינו ולאומים תחת רגלינו [תהלים מז ד], כמו שחלות התרומה היא רק על ידי מציאות השירים הניכרים והאומר כל גרני תרומה וכו' לא אמר כלום עד שישייר מקצת [חלה א ט] כן בחינת התרומה בישראל היא על ידי השירים הניכרים של העמים אמנם הקדושה בישראל היא קדושה דלגרמיה שאיננה תלויה באחרים, כמי שעושה כל גורנו קודש שדבריו קיימים.
רצונם של ישראל שתתפשט ידיעתם על כל העמים רצון שיסודו בבחינת התרומה. אמנם השי"ת באהבתו לישראל אין רצונו אלא בהם ובקדושתם זהו שנאמר "קדושים תהיו כי קדוש אני ד' אלקיכם" קדושתכם כקדושתי, מה קדושתי איננה
זקוקה לאחרים כך לא תהיו אתם זקוקים לשירים הניכרים בבחינת התרומה אלא תהיו בבחינת קדושים
רצונם של ישראל שתתפשט ידיעתם על כל העמים רצון שיסודו בבחינת התרומה. אמנם השי"ת באהבתו לישראל אין רצונו אלא בהם ובקדושתם זהו שנאמר "קדושים תהיו כי קדוש אני ד' אלקיכם" קדושתכם כקדושתי, מה קדושתי איננה
זקוקה לאחרים כך לא תהיו אתם זקוקים לשירים הניכרים בבחינת התרומה אלא תהיו בבחינת קדושים
מי מרום י"ג קי"ח-קי"ט