Sunday, December 11, 2016

Make Your Pleasures An אך And Not A גם

Today is the yahrtzeit of the author of the Bas Ayin. There is a segulah to make a seuda in honor of the yahrtzeit which may bring great yeshuos [there is a great story from the Tosher Rebbe ztz"l, maybe for another time]. Since the parnassa situation in my home is BETTER than it has ever been [so much so that I am considering selling a kidney to pay a few outstanding bills. The problem is what to do the next time I have to pay the bills when I won't have an extra kidney], my wife prepared a special seuda for the whole family and we ate li-lui nishmas the Bas Ayin in the hope that in the zchus of the Tzadik, Hashem will send his bountiful brachos. 

As an added segulah - I share divrei torah from this weeks parsha. May all of our readers also merit to benefit from the segulah and zchus of the Tzadik Rebbe Avraham Dov Auerbach ztz"l zy"a!:

We read at the beginning of Vayishlach that Yaacov sent angels to Eisav to the land of Seir in the field of Edom. וישלח יעקב מלאכים לפניו אל עשו אחיו ארצה שעיר שדה אדום.

Eisav represents the Yetzer Hara. The more the Yetzer Hara is fed, both with food and other luxuries, the more he rebels against Hashem. ורם לבבך ושכחת - When we are overloaded with gifts, we become arogant and are liable to forget Hashem. 

That is the meaning of the pasuk לב חכם לימינו ולב כסיל לשמאלו  - The heart of a wise man is at the right while the heart of the fool is at the left. This can mean that you when look to the right side of the word לב you get the word אך [to the right of the ל is a כ and to the right of the ב is an א]. To the LEFT of לב is גם [to the left of ל is מ and to the left of ב is ג]. The word אך - but - denotes a מיעוט [minimization] while the word גם is a ריבוי [amplification]. A wise man goes to the right of the heart and looks to minimize his pleasures. He is happy with what he has and doesn't look for more. A fool looks for MORE-MORE-MORE AND MORE. גם. 

Esav. Edom. America. Trump. More and yet more. 

That is the meaning of the gemara [Chullin 89] that says about the pasuk אתם המעט מכל העמים - Hashem loves us because we are ממעט ourselves - we make ourselves small by not looking for extra luxuries. 

That is what the pasuk means when it says ויאבק איש עמו - He wrestled with an איש. The word איש reminds us of the word יש. The word יש denotes ego. A ישות. Macho man! Yaakov wrestled with Eisav's יש. 

That is the meaning of the pasuk - וישלח יעקב מלאכים- When Yaakov was about to enter Eretz Yisrael to a higher level of kedusha, he was afraid of the Yetzer Hara so he sent angels [angels are messengers who give eitzos in Avodas Hashem]. ארצה שעיר שדה אדום - All of his ארציות - his physicality, should be שעיר - with a shiur, a specific amount, and no more than he actually needs, שדה אדום - the word אדום comes from the word וידום - to be silent. מיעוט שיחה - Not talking too much. 

Also - וישלח יעקב מלאכים לפניו is roshei teivos וימל. He circumcised his heart that it should be pure and dedicated only to Hashem and then he could approach Esav.

Yehi Ratzon that we should be zocheh as well!!  

In the lashon of the Tzadik:    

וישלח יעקב מלאכים לפניו אל עשו אחיו ארצה שעיר שדה אדום וגו':

יש לפרש הפסוק ע"ד המוסר הנה יעקב ועשו מרמזים לבחינת יצה"ט ויצה"ר שיש באדם ושר של עשו הוא המקור של היצה"ר היינו הבחינה שממנה מקבל היצה"ר תוספת כח ועוז והוא בחינת גסות הרוח ובחינה זו בא ע"י מותרות, היינו שמתנהג האדם בבחינת מותרות אכילה ושאר תענוגים. ועי"ז נתרומם לבו של אדם כמאה"כ פן תאכל ושבעת ורם לבבך ושכחת כו' פי' שע"י בחינת שביעה ביותר בא לבחינת שכחה בה' ולבחינת גסות הרוח, ובזה ניתוסף כח ועוז להיצה"ר. 

אבל צדיק אוכל לשובע נפשו בלבד בבחינת הסתפקות בבחינת מועט וזהו מרומז בפסוק כדיתא בספרים הק' לב חכם לימין ולב כסיל לשמאל פי' החכם מתנהג באותיות שהמה לימין של אותיות ל"ב היינו אותיות א"ך שמרמז לבחינת מועט כמאחז"ל אכין ורקין מיעוטין הם, והכסיל מתנהג באותיות שהמה לשמאל של אותיות ל"ב היינו אותיות ג"ם בחינת רבוי ומותרות כמאחז"ל אתין וגמין רבוין כדאיתא בסה"ק. 

ולזה רמזו רז"ל על פסוק כי אתם המעט מכל העמים שאתם ממעטים עצמיכם לפני פי' שאתם מתנהגים לפני בבחינת מיעוט בחינת הסתפקות כנ"ל כדי שלא יהיה מקום לכחו של עשו הוא היצה"ר.

וזהו שנאמר אצל יעקב ויאבק איש עמו ודרשו רז"ל שהיה שרו של עשו כנ"ל ונקרא אי"ש לשון י"ש היינו בחינת גסות וישו"ת היפך בחינת ביטול ואי"ן פי' שהיצה"ר רצה להכניס ביעקב בחינת ישות וגסות הרוח שיאמר בלבבו איך שהוא צדיק גדול ועובד ה' כו' אבל יעקב נלחם ונתאבק עמו ע"י שהסתכל בבחינת עבודת המלאכים שהיא בבחינת פנים אל פנים ביראה גדולה כמבואר לעיל ועי"ז ותנצל נפשי כנ"ל.

עיי"ש המשך לשונו....