Saturday, January 20, 2018

Did We Really Run Away?

לזכות שמואל אלכסנדר בן נעכא גיטל לברכה והצלחה

The pasuk says 

וַיֻּגַּד לְמֶלֶךְ מִצְרַיִם כִּי בָרַח הָעָם וַיֵּהָפֵךְ לְבַב פַּרְעֹה וַעֲבָדָיו אֶל הָעָם וַיֹּאמרוּ מַה זֹּאת עָשִׂינוּ כִּי שִׁלַּחְנוּ אֶת יִשְׂרָאֵל מֵעָבְדֵנוּ


And it was told to the king of Mitzraim that the people had run away. And the heart of Pharoh and of his servants was turned to the people; and they said, What is this that we have done, that we have sent Israel away from serving us?

Wait a second!! How can the pasuk say that the king of Egypt [why does the pasuk not use his name?] was told that they ran away? They were SENT away - as the pasuk concludes!? Rashi seems to be bothered by this question and gives an explanation which doesn't seem at first glance to fit with the simple meaning of the text. 

See how the Ksav Vi-kaballa BRILLIANTLY deals with this:


ולולי יראתי הייתי אומר כי ברח כאן ענינו מאוסר ומקושר (פערשלאָססען, פערשפעררט, פערריגעלט) מענין בריח (ריגעל) המאסר ומקשר הדלתות, וזה כי בחנותם לפני פי החירות שהוא המחוז אשר משם ישפך י״ס אל תוך לשון ים ארוך ורחב הנקרא חירות, ומקום השפיכה הוא מקום צר ולכן נקרא פי החירות, ומקום תחנותם בין מגדל איתם ובין הים, ובפרט לפני בעל צפון והוא בית ע״א העומד לצד צפון של מגדל מצרים, וחשב פרעה שבמקום ההוא בנקל יהרגם כולם כאיש אחד, כי ממגדל הגבוה ילחמו להם וכן מבעל צפון ולא יהיה להם פליטה רק לירד לים ולהטבע בו כי אין להם מקום מפלט לנטות ימין ושמאל, הנה הם חונים במקום שהם מסוגרים וכלואים (אין דער ענגע), וטעם ברח כטעם הפך לבם לשנוא עמו (תהלים ק״א) שהוא לרד״ק כמו נהפך לבם עכ"ד.

וזה מתאים עם מה שה' אמר לפני כן "ואמר פרעה לבני ישראל נבוכים הם בארץ סגר עליהם המדבר". 

That is called "thinking out of the box" about being stuck in the box.