לזכות ידיד נפשי וידיד עליון הצדיק ר' דניאל יעקב בן שרה ליבא וכל משפחתו
לזכות האשה החשובה שירה לאה בת פייווה וכל משפחתה
We all know that when a kotton converts he has the option of protesting when he comes of age and thereby undoing the conversion [כתובות י"א]. The question is - Can we make him חייב מיתה for an aveirah he did as a kotton?
F'rinstence: According to many, a goy is considered an adult not at 13 but when he is intellectually and emotionally mature enough to be responsible for his actions. Today, that is often somewhere into his 30's or 40's or never but in the olden days it could have been at age 10 or eleven. So let's say that a mature eleven year old convert ate אבר מן החי. When he was 13 he protested his conversion and reverted back to goy-hood. So it emerges that he ate אבר מן החי as a goy who has דעת. Is he חייב מיתה as a goy is for transgressing one of his big 7?
On one hand we can say that he is אנוס because how was he supposed to know that he would protest? On the other hand - it was HIS bad that he protested and caused himself to revert to goy-hood so maybe he is guilty.
In other words - can one do an איסור retroactively?
Rav Avraham Genechovski ztz"l brought a ראיה that one can't do an איסור retroactively but rejected it and concluded that he is probably considered אונס.
His attempted ראיה is as follows:
מתבאר במסכת מכות (ט"ו ב') דאם לקח
האם על הבנים, אינו לוקה, דהוה לאו הניתק לעשה, [דהרי איכא עשה
לשלוח האם], ואם אחר כך שיבר כנפיה וביטל העשה, גרם לעצמו
איסור למפרע.
והנה אם יתרו בו בשעה ששיבר כנפיה, יש לדון דלא מהני לחייבו
מלקות על הלאו, דאין התראה בשעת העבירה, ואם כן הוא הדין
בנידון דידן, אזלינן בתר שעת העבירה.
אבל באמת אינה ראיה, דהתם דבעינן התראה לא מהני ההתראה
אלא בשעת העבירה, אבל כד דיינינן אם הוה שוגג או מזיד, אין
ראיה, דשפיר יש לומר דכיון דגרם לעצמו למפרע חשיבא מזיד.