וענין שמחת תורה כי התורה שמחה עם בנ"י. דאיתא במד' ואהי' אצלו אמון אומן שהתורה יעצה לברוא העולם. כמ"ש בראשית בשביל התורה שנק' ראשית ובשביל ישראל שנקראו ראשית. וכל שורש הדין בר"ה וביוהכ"פ הוא לקיום העולם כפי עבודת בנ"י. ולכן כשזוכין במשפט והקב"ה מחדש עולמו התורה שמחה. וכמו כן בודאי עכ"פ עיקר השמחה מכח בנ"י. שאין מי שמקיים תורה ומצות בעולם כבנ"י ולכן יש לנו לשמוח בשמחת התורה:
Simchas Torah means the happiness of the Torah. The Torah is happy b/c it gave the advice to create the world [that is the meaning of the Chazal that Hashem looked into the Torah and created the world] and now after the Yomim Noraim and forgiveness, the advice to create the world is vindicated [b/c we are keeping Torah] and the Torah is happy that it's advice will carry on. We rejoice together with the Torah in its happiness.