Sunday, July 10, 2016

Finding Hashem In The Darkness

לרפואת בנימין יצחק יוסף לייב בן פייגא בתוך שח"י


Every day in davening we say the pasuk מלכותך מלכות כל עולמים - Your kingdom is a kingdom of all of the worlds. Explains the Alter Rebbe [תורה אור פ' נח]: This means that a person is involved all day in darkness - he must pursue a livelihood which involves a lot of unseemly actions. Gashmiyus-gashmiyus-gashmiyus! But then he davens and transforms all of the darkness into light [which is the greatest light!]. He realizes that NOTHING happens in this world that is not from Hashem who constantly recreates the world from something to nothing [ab initio - יש מאין]. Thereby, His kingdom is constantly being re-established.

When he thinks about this he is filled with a fiery love for Hashem and all he wants is to leave the physicality of this world and to be enveloped in Hashem's love. This is the most powerful teshuva.

So we see that the light comes from the darkness of this world.   

In the beautiful language of the Tzadik:

מלכותך מלכות כל עולמים - יתרון האור הוא מן החושך דוקא שהוא בחינת אתכפייא סטרא אחרא ואתהפכא חשוכא לנהורא שכשעוסק כל היום בענינים גשמיים בטרדת הפרנסה שהם הנקראים חושך ומתבונן אחר כך בתפלה איך שאין לך עשב מלמטה שאין לו מזל מלמעלה וכו' וגבוה מעל גבוה עד שכולם מקבלים מבחינת מלכותו יתברך וכמו שכתוב מלכותך מלכות כל עולמים שמהווה את כל העולמות מאין ליש ממש וכו'. ואחרי התבוננות כל הנ"ל בעומק דעת תתעורר נפשו בבחינת אהבה ותשוקה נפלאה ברשפי אש לצאת מתוך החושך והעלם הגשמי הזה ורק לדבקה בו יתברך וכו' ליכלל בבחינת מהותו ועצמותו יתברך ונקרא בחינת אהבה זו בחינת תשובה שהיא בחילא יתיר שבאה דוקא מתוך החושך שהיה עוסק רק בענינים גשמיים והבלי עולם לפי שיתרון האור הוא מן החושך דוקא.