Sunday, July 15, 2018

Two Contradictory Witnesses

לרפואת אבי מורי ר' יצחק יונה בן חנה בתוך שח"י

In the shiur we gave on Eid vs. Eid and the safek of the חכמי בריסק quoted by the Sha"ch [the one from Shulchan Aruch, not the one from Ponovitch] we cited the proof of the ר"ן that they are נפסלים from testifying together. 

בגמ' כתובות דף כ"ג נקטינן בע"א אומר נתגרשה וע"א אומר לא נתגרשה תרווייהו בא"א קמסהדי והאי דאמר נתגרשה הו"ל חד ואין דבריו של אחד במקום שנים. ועיין בר"ן שם שכתב וז"ל וא"ת והיכי מיתוקמא בחזקת א"א אפומייהו והא כיון שמכחישין זא"ז ע"כ חד מינייהו פסול הוא דמה"ט אמרינן דשני כתי ידים המכחישות זא"ז זו באה בפני עצמה ומעידה וכו' אבל לא אחד מכת זו ואחד מכת שניה. ותירץ דלאו קושיא היא, דמתוקמא כגון דתרווייהו מודו בגירושין אלא דפליגי בקרוב לו ובקרוב לה ובכה"ג עבידי דטעו הלכך לא מיפסל חד מינייהו עכ"ל.


So it is only when they made a mistake that we accept their testimony but not when they lie. ראיה against the חכמי בריסק!!

Rav Chaim Telzer brings a proof from the Rambam against the Ra"n [I didn't mention it in the shiur]. I am quoting it here if only because most blogs aren't quoting Rav Chaim Telzers and one Rav Chaim Telzer is worth more than all of the billions of words of nonsense in cyberspace.   

Three people come before us - two  men and a woman. One man claims that the other man is his עבד and the woman his wife. The other fellow says no, you are MY עבד and she is MY wife. She says .... [hold on tight] "You are both my עבדים"!!

OY VEYYYYY!!!!

The Halacha is that the woman is not considered an אשת איש because both fellows claimed her for themselves. Implying that had they not claimed her for themselves they would have been believed that she is an אשת איש even if they each claimed that she was married to different men. But wait - they are contradicting each other. How do we accept their testimony?? So the Rambam is not like the Ra"n. But what will he do with the proof of the Ra"n?? 

הרמב"ם פי"ב ה"י מגירושין פסק בזה אומר זו אשתי וזה אומר זו אשתי הרי היא מותרת לכל ואע"פ ששניהם החזיקוה בא"א הואיל וכל אחד מהן העיד לעצמו אינן נאמנין. מבואר דאם לא היו מעידים לעצמם אלא זה אומר שהיא אשתו של ראובן והשני אומר של שמעון היתה מוחזקת בא"א על פיהם ואע"פ שמכחישים זא"ז ולא כדברי הר"ן.

OHHHH BOOOYYYYYY is there a lot to say!!!