Saturday, July 28, 2018

Less Than A Prutah

לזכות א"מ ר' יצחק יונה בן חנה וא"מ הענא מרים בת חנה

The gemara [Avoda Zara 20] forbids giving a gift to a נכרי based on the pasuk לא תחנם  - לא לתת מתנת חינם. 

Is it permitted to give a gift of less than a prutah?? 

Let me be Jewish and answer a question with a question: Is less than a prutah money? If it isn't, then it would seem that it is permitted. 

The Mishna on Bava Metzia [55a] tells us five halachos where a prutah is necessary. Is the Mishna telling us that a prutah is not money or do we know this ourselves and the Mishna is teaching us something else? Or maybe a prutah IS money?? 

Is the איסור giving to the נכרי or causing him הנאה, because if it is the latter then even less than a prutah is forbidden because a נכרי is נהנה from less that a prutah [Eiruvin 62a]. 


והנה יעוי' בתוס' בגיטין פ"ק (יב ב) בד"ה פחות דהק' על רש"י שכ' דאין הקדש חל על פמש"פ, דא"כ אמאי לא כ' במ' בב"מ (נה א) דשש פרוטות הן דבעינן "פרוטה" דוקא ולא פחות אף לענין הקדש דלא חל על פמש"פ ע"ש, ומשמע דס"ל לתוס' דמדלא הוזכר לזה שם דע"כ דאכן חל אף על פמש"פ. וכ"כ שם להדיא בתוס' הרא"ש ובריטב"א וברשב"א וברמב"ן ובחי' הר"ן ועוד דע"כ דחל על פמש"פ. אמנם יעוי' בשיטמ"ק בב"מ (שם) בשם הריצב"ש דס"ל דכל החמש פרוטות דמתני' חידושייהו הוי דלא בעינן טפי מפרוטה, דומיא דהאשה מתקדשת דאשמועינן דלא בעינן שוה דינר כדס"ל לב"ש, אבל לאשמועינן דפמש"פ לאו ממון הוא, להא לא איצטריך דפשיטא דלאו כלום הוא עכ"ל ע"ש [ולפי"ד י"ל דאפשר דלא יחול הקדש על פמש"פ, ובדלא כ' במ' שם מדלא צריך לאשמועינן בזה דלא בעינן יותר מפרוטה, ועפי"ז יתיישב שפיר רש"י מקו' תוס' ועוד, ודו"ק].

וא"כ י"ל דתלוי בהנ"ל, דלתוס' ודעימיה מדלא כ' דשש פרוטות הם דאף לא תחנם הוי "בפרוטה" דוקא ע"כ דיש לא תחנם אף בפמש"פ, אך לריצב"ש ליכא לזה בפמש"פ, דהא אינו "ממון" כלל ולא נחשב "שנתן" משהו לעכו"ם, וכן לתוס' ברפ"ק דקידושין (ג א) בד"ה ואשה שכ' בשם ר"ת דפמש"פ לא מיקרי כסף יעו"ש, וא"כ נר' דליכא לל"ת בפמש"פ, דהא לא נתן כלום לעכו"ם, והבן בס"ד.

אולם יש לחקור בזה, אם האיסור דל"ת הוא שלא "ליתן" משהו לעכו"ם או שלא "להנות" לעכו"ם בזה, ואפי' אם לא נחשב נתינה מ"מ אם נהנה מזה העכו"ם אסור. ונר' דאם האיסור שלא לתת לעכו"ם אכן י"ל דתלוי בפלוגתא הנ"ל, אך אם תלוי בהנאתו נר' דלכו"ע אסור אף פמש"פ, דיעוי' ברפ"ו דעירובין (סב א) דלעכו"ם יש הנאה אף בפמש"פ ע"ש, ודו"ק. [נופת צופים]