Thursday, July 19, 2018

A Hat For Davening - Must It Be A Certain Color

לזכות ר' דרור דוד בן שרה לברכה והצלחה בכל מעשי ידיו!!

Rav Menashe Klein addressed [in the teshuva quoted below] the famous claim that since the Mishna Brura says that we must wear a hat for davening because that is how we stand before important people and we no longer wear a hat to meet important people - it is no longer necessary to stand that way before Hashem. This argument has been advanced tens of thousands of times to justify the practice in many communities to daven without hats [I refrain from labeling].  

What I don't understand is that he puts the Chasam Sofer and Mishna Brura together as if they are saying the same thing but they don't seem to be. The Mishna Brura seems to consider the Gentile way of showing respect legitimate while the Chasam Sofer doesn't. 

Another comment is that even if people don't wear a hat - wouldn't it be proper to put on ANY special garment before speaking to Hashem?? To daven in the same clothing we wear for mundane activities? Why should He deserve less than a girl we would date or a CEO we are meeting with?? The pasuk says הכון לקראת אלקיך ישראל - Prepare to meet Hashem, and the gemara [Shabbos 10] derives from this that one should dress nicely to speak with Him. 

The answer - I believe - is the answer to many questions about people's behavior. It is alllll a matter of habit. Those who are accustomed to it - do it. Not - not. So we are - creatures of habit:-). 

שו"ת משנה הלכות חלק יח סימן עז
לבישת כובע בתפילה בזמנינו שאינו נהוג אצל מלכים ושרים
אור ליום ב' ויקהל התשל"ח בנ"י יצו"א
מע"כ האי צורב עוסק בחוקי חורב וכו' כש"ת מאיר חיים גינזבערג הי"ו


אחדשה"ט בידידות. בדבר שאלתו במה שהביא המשנה ברורה (סי' צ"א ס"ק י"ב) בשם החיי אדם (כלל כ"ב ס"ח) ללבוש כובע בשעת התפילה, כי אין דרך לעמוד לפני אנשים חשובים בכובע קטן. ושאלתו בצידו שאין הדרך בזמנינו בארה"ב לקבל שרים בכובע, ושבזמננו נשתנה הענין, וא"כ לכאורה יש להקל בזה, ובפרט שמביא לידי קלקול גדול כי לפעמים היארמעלקע [כיפה] קטן מאד.

דע כי טענת המקילים הם פטפוטי דברים בעלמא, וזאת התורה לא תהא מוחלפת ופסק מרן המשנ"ב ודעימיה במקומו עומד. ומה שטוענים שאין הדרך בזמנינו בארה"ב לקבל שרים בכובע, דבר זה לאו חדש הוא, וגם בערי יוראפף [אירופה] מקומות החיי אדם והמשנ"ב לא היה הדרך לקבל שרים ומלכים בכובע, ואדרבה היה נימוס וחיוב להוריד הכובע בכל מקומות של משרדי המדינה ובית משפטיהם, ואפילו בבית הספר שלהם היה חיוב להוריד הכובע. ואפילו הכי כתבו ז"ל שצריך להתפלל בכובע על הראש, שהוא משום עניוות והיפוך מחציפות שאמרו ז"ל (מסכת כלה רבתי פ"ב ה"ב), אחד גילה את ראשו, שמע מינה גלוי ראש עזות תקיפא הוא.

אמנם באמת כי טענה זו שאין נוהגין לקבל פני שרים ולכן יש לשנות, מקורו טמא הוא, והובא למרן חתם סופר (שו"ת ח"ה, השמטות חו"מ סי' קצ"א) בתשובה לאחד המתחדשים אח"ר נאחז בסבך המינות שהביא איש מצרי מאלגזיי"ר ריעו של בן זיט"ו שהוציא כזבים ממצרים וכו', ואפרוקי הזה או אפקירי' אומר יען עומדים לפני מלכים ושרים פרוע ראש, ראוי לעמוד כן בבתי כנסיות ומדרשות וכו'. ומרן החתם סופר ז"ל האריך שם, שמנהג קדום הוא בארצות המזרח לכבד בשליפת הסנדל, ובארצות יוראפף [אירופה] הנהיג האפיפיור להסיר הכובע והמצנפת במקום שליפת הסנדל, וראוי הוא למי שאומרים על פי שכל אנושי, אך אנחנו בני ישראל בשם אלקינו נזכיר, כי הוא אמר ויהי הוא צוה ההיפוך, וחייב מיתה על עבודת פרוע ראש בלי מצנפת (סנהדרין דף פ"ג ע"ב), והצריך לעבוד עבודה יחף דוקא (זבחים דף כ"ד ע"א), ומי יבא אחר המלך יתברך שמו את אשר כבר עשהו, ומכל מקום בגבולין אין לנו אזהרה ולא חיוב מכל זה וכו'. ומעתה נבוא לנידון שלפנינו, שליפת הסנדל דכתיב באורייתא (שמות ג ה) 'של נעלך', לכן במקום שדרך לילך לפני מלכים מותר להתפלל גם כן ולית ביה משום חוקה (ע"ז דף י"א ע"א), משום דלאו מיניה הוא גמרינן דכתיבא באורייתא (סנהדרין דף נ"ב ע"ב), אם לא שמקפיד להתפלל דוקא יחף לפני התיבה חיישינן שמא מינות נזרקה בו (מגילה דף כ"ד ע"ב), אבל זולת זה שריא ולית ביה משום חוקה. אבל גילוי ראש לא מהתורה גמרינן, אדרבה התורה הקפידה על ככה בעבודת בית המקדש על כל פנים בלי מצנפת, ובעלמא נמי איננו דרך כיבוד דמייתי ראש אלא דרך קלות ראש, רק נגמר מיניהו זה אסור לנו, עכ"ד.

מבואר דאילו היה זה דרך כיבוד להם, אדרבה היה אסור לן, כיון דאינו מפורש באורייתא והיה מ'ובחוקותיהם' (ויקרא יח ג). אמנם כיון דלדידהו לא הוי דרך כיבוד ולדידן הוי קלות ראש (ראה מסכת כלה רבתי שם), לכן שפיר צריכים להתפלל בכובע, עיין שם היטב. ואם כן מפורש דאדרבה דוקא מפני שבהם עכשיו הכיבוד בגילוי ראש, על כן אנן בעינן דוקא להתפלל בכובע. ואתי שפיר דברי המשנה ברורה בזמן הזה גם כן, ואין לשנות אלא יש להתפלל דוקא בכובע העליון גם בזמן הזה, והשומע תבא עליו ברכת טוב.
בברכת התורה דושה"ט בלב ונפש, מנשה הקטן
[עיין עוד משנה הלכות לעיל סי' ו', חט"ו סי' ח']


#itdoesnthavetobeblack