Wednesday, July 25, 2018

Would You Be Willling To Turn Into A Chimpanzee And Comparative Religions

לע"נ סבי ר' אלכסנדר זושא בן ר' יוסף 
יום פטירתו היום י"ד אב 

When you look at the animal kingdom and compare them to human beings you will find many similarities. Scientists have sequenced the genome of the chimpanzee and found that humans are 96 percent similar to the ape species. My ninth grade bio teacher insisted that we too were part of the animal kingdom [and I would add that our behavior often proved it]. Yet, there is something or some things about human beings that are TOTALLY unique to us and that you will find in no species of animal.

Imagine you would be told that next week you are going to be transformed MAGICALLY into a chimpanzee unless you pay ALL OF YOUR MONEY, HOUSE, CAR[S] AND SMARTPHONE in order to prevent this from happening. Would you?

PASHUT!!!:-)!!     

But why? 96 percent will remain the same and only four percent will change!! Plus, think about it - no more income tax!!!:-)!! No more phone dying on you without an outlet nearby!! All of the problems you might or might not have in your marriage [or singlehood] OVER. Chimpanzees aren't complex like us. They mate and go on with their day. Not that their mates are particularly good looking but they obviously don't have a problem... And think of how fast you would be able to run!:-) Anyway, we would do ANYTHING not to turn into animals. The reason is that, tachlis, a human being is fundamentally different, despite all of the similarities. 

If you compare Judaism with other religions you will find similarities. They pray - we pray. They fast - we fast. They forbid stealing, adultery and murder - so does Judaism. But after all is said and done - Judaism is qualitatively different from any other religion. No contest. טעמו וראו.

That is what Bilaam meant - הן עם לבדד ישכון ובגוים לא יתחשב!

כשחושבים ע"ד האדם ושאר בעלי חיים נוכל לרשום רשימה שלמה של השוויות, שהאדם וכל החיים שוים הם, ומ"מ אחר כל ההשויות כולן אנו רואים, שאותה הנקודה, שבה תלוי היתרון של האדם על הבהמה, היא חובקת בקרבה את כל מעלת האדם, והאדם לא יוכל ולא יחפץ להחליפה בעד כל הון ויסבול באהבה יסורים רבים רק כדי שלא להיות מאבד את סגולת האדם המיוחדה שלו. ההבדל שבין דת ישראל ליתר הדתות, אפילו אותן שהן באות מהשפעתה, הוא ג"כ ככה. המון חזיונות של דימויים אנו יכולים למצא ביניהן, ואיך אפשר שלא ימצאו הדימויים, אפילו אם לא היו הן נלקחות ביסודן ממנה. הלא רוח האדם יש בו שיווי כללי, בכמה צדדים, אע"פ שיש הבדל מיוחד בין אישים, וקל וחומר בין קיבוצים ולאומים, מ"מ צד השוה אינו בטל מעשות פעולתו. וביחש להדתות שבאו אחר מתן תורה והופעת ישראל בעולם, וקל וחומר אותן שביחוד נמשכו מכחה של תורת ישראל, ודאי מוכרחים דימויים רבים להיות ביניהן. והדימויים הללו, עם כל הפרטים המרובים שבהם, לא יכחידו את הנקודה התוכיית המבדלת אותן, וכל המהות הנשמתית מקופלת היא לא בהדימויים כ"א באותה הנקודה המבדלת, שהיא נותנת נשמה מיוחדת גם בהפרטים של הנקודות הדומות, עד שהדמיון הוה רק דמיון חיצוני, אבל הפנים משונה הוא תכלית השינוי, ולא יוכל ולא ירצה ישראל מעולם לאבד את נקודת הנשמה בשביל עטים של הפרטים המושוים, ולעולם יעמד על גורלו, הן עם לבדד ישכן ובגויים לא יתחשב.