הכתב והקבלה שמות י"ט:ד'
[ויש לפרש על כנפי נשרים – שהנשר נושא גוזליו על כנפיו, ואינם יריאים כלום, לא מחץ מלמטה, ולא מעוף מלמעלה, לפי שהוא מגביה לעוף משאר עוף. וכן עשה הקב"ה לישראל: עמוד האש לפניהם וענן לאחריהם (שמות י"ד:י"ט), והמים להם חומה מימינם ומשמאלם (שמות י"ד:כ"ב), ואינם יריאים כלום משום צר. הגה"ה.]
ואביא אתכם אלי – אל מקום כבודי, ההר הזה אשר שכינתי שם עמכם. ואנקלוס שתרגם: וקריבית יתכון לפולחני, דרך כבוד של מעלן תפס לעצמו.
ואשא אתכם – א"ת ואטלית יתכון כדעל גדפין נשרין, תרגם את הדבר דרך כבוד למעלה (ערש"י), ולדעתי אין מלת אשא ענין נשיאות משא (טראגען), אבל ענינו התנשאות והרוממות (ערהאבען), כמו אשא אל שמים ידי, ולהיות שהנשר הוא אשר יעוף יותר גבוה תחת אויר השמים מכל העופות, ככתוב כנשר יעוף השמים, אם תגבי' כנשר, לכן יכונה גבהות ורוממות כל דבר אליו, והמכוון פה על גבהות המעלה, שהגבי' הוא ית' את ישראל בצאתם ממצרים בהתנהגו עמהם בהנהגה נסית ונפלאה, בקריעת י"ס והמן וכדומה, שהם כולם ענינים נפלאים ונעלים מדרכי הטבע הנהוגה תמיד, ויאות לכנות התרוממותם למעלה מדרכי הטבעי בשם נשיאה על כנפי נשר, כלומר הגבהתי ורוממתי אתכם גבוה יותר מאשר יגביה הנשר לעוף.
---
רש"ר הירש שמות י"ט:ד'
אתם ראיתם – הבסיס להכרת־האלקים שלכם והכרת־עצמכם אינו אמונה, שכן אמונה מניחה מקום לספק כלשהו. אלא הבסיס הוא העדות הברורה של חושיכם, מה שראיתם בעיניכם, מה שהתנסיתם בו בעצמכם.
באותן תיבות עצמן אומר הכתוב (להלן כ, יט), לענין התגלות ה' במתן תורה: "אתם ראיתם כי מן השמים דברתי עמכם". שתי אמיתות היסוד שעליהן נשענת כל היהדות – יציאת מצרים ומתן תורה – עומדות לגמרי על בסיס העדות הממשית של חושיכם; ומכיון שמאות אלפי אנשים ראו, שמעו, חשו וחוו אותן בעת ובעונה אחת, נשללת כל אפשרות של רמייה.
נמצא שלשתי אמיתות־יסוד אלה, יש את דרגת הוודאות הגבוהה ביותר, והן מעבר לגבול האמונות והדעות גרידא. הן שייכות לתחום הידיעה, והן עובדות מוכוחות שלא ניתן להשיב עליהן. ודאותן היא כוודאות עצם מציאותנו ומציאות העולם החומרי שאנו רואים מסביבנו, ועליהן לשמש כאבן פינה לכל יתר ידיעותינו.
ואשא אתכם על כנפי נשרים ואביא אתכם אלי – אתם ראיתם את אשר עשיתי למצרים ולכם בעת ובעונה אחת: אותם, הכח האנושי הגדול על הארץ, השלכתי ארצה, משום שהתנגדו אלי בכח; ואילו אתכם הבאתי אלי. הייתם חסרי־ישע ונרמסים, אך מכיון שבטחתם בי והתמסרתם אלי באמונה, הגבהתי אתכם מעל להישג ידם של כל אויביכם, והבאתי אתכם ליחס של קירבה גמורה אלי. אתם ראיתם שאני היחיד ממנו צריך אדם לירא, והיחיד שבו על האדם לבטוח (השווה פירוש, לעיל יד, לא).
נשרים – "נשר" קרוב ל"נזר" (לשמור מרחק) ול"נצר" (לשמור). לפי זה "נשר" הוא העוף שעולה לגבהים רמים, וכך שומר עצמו מרוחק ובטוח מתחום שליטת האדם.