לרפואת יוסף בן רות
כך שמעתי מאא"ז מו"ר זצלה"ה עמ"ש ברוך הגבר אשר יבטח בה' והיה ה' מבטחו [ירמיה יז ז], כי כפי בטחון האדם בו ית' כן יש לו מובטח באמת. וכ"כ במדה שאדם מודד מודדין לו [מגילה יב ב] פי' כי וודאי הש"י מלא כל הארץ כבודו רק שיש הסתר ופי' מדה היא חיותו ית' בתוך הטבע שהיא במדה, כי בעצמותו א"ס, וכפי האמונה שנמדד לאדם שהכל מהש"י כן מודדין לו בהתגלות. וכן נ"ל פי' ה' רועי לא אחסר [תהלים כג א], וכתב בקול שמחה בשם הרב מנעסכיז, שלא יחסר לי בחינת לאמור ה' רועי, ובאמת הפירוש כי אם נשכח זה מאדם נעשה באמת חסרון בהשגחת
הש"י שהיא ע"י הסתר כנ"ל והבן כי נראה אמת
שפת אמת פ' תרומה תרל"א
I heard from my grandfather on the pasuk "Blessed is the man who trusts in Hashem and Hashem will be his trust," - To the extent that a person trusts in Hashem, Hashem will reciprocate and be his trust [and guard and take care of him]. Similarly, to the extent that a person sees the Life and Vitality of Hashem in nature, so it will be revealed to him as being there. That is what the pasuk means when it says "Hashem is my Shepherd, I shall not lack" - If I realize that Hashem is my shepherd then I shall not lack Him being my Shepherd. For if a person forgets this then he will not have the same degree of Divine providence and hashgacha.
We determine the degree of Hashgacha we have in our lives. Is that SOMETHING??