Monday, March 19, 2018

The Judgement Of Moshiach

לזכות ישראל נועם שלמה בן ידיד נפשי ר' יעקב יחזקאל לברכה והצלחה בכל!

The gemara [Sanhedrin 93b] says that when Moshiach comes he will smell the correct judgement and rule according to his sense of smell. Like we say "smells fishy". Moshiach will actually pass judgement that way.

Wow.

Explains the Rogochover [שו"ת סי' ש"כ]:

 "ומאוד הארכתי דאי"ה משיח צדקנו יהא יכול לדון בגדר המלך לא בגדר דין סנהדרין ע"י אומדנא. וזה רוצה לומר הך דסנהדרין מורח ודאין וגדר קיסר ע"ש אך כל זה בהדין מלך לא ח"ו סנהדרין, כי הדיני תורה נצחי לא ישתנה אפילו באות אחת."

There are two types of judgement. There is strict, formal Torah law, according to which the Sanhedrin judges. There there is the King who judges based on the needs of the time, even when not in accordance with strict Torah law. When Moshiach judges with his nose, he is not judging as a member of the Sanhedrin would, according to strict Jewish law, but rather he is judging as a king. According to Jewish law in the formal sense, one needs witnesses and proofs etc. and just smelling is not enough. So here the Rogochover says that Moshiach rules as king. 

But elsewhere the Rogochover says differently:

וזה רוצה לומר שלא בעדים שבלב בראש השנה דף כ"א ע"ב ביקש שלמה לדון כו' [בקש קהלת לדון דינין שבלב שלא בעדים ושלא בהתראה, יצתה בת קול ואמרה לו "וכתוב יושר דברי אמת" "על פי שנים עדים וגו'"] וזה אי אפשר רק לעתיד לבא ידון כן משיח וזה רוצה לומר [סנהדרין דף צ"ג ע"ב] מורח ודאין רוצה לומר בראיית השכל כו'.

Here there is no mention of דין מלך but merely judging based on the INTELLECT - ראיית השכל.