Monday, January 27, 2020

MA SHLOMCHA?.

השאלה המנומסת הזו בדרך כלל מצטיירת אצלינו עלינו
כמשהו נימוסי או טאקטי גרידא... או אפילו נחמד... אבל
לא יותר מזה!!! אבל אם קצת תעיין בדברי חז"ל ובפרט
בתחילת מסכת ברכות שהרבה יהודים התחילו... תיווכח
לראות שחז"ל התייחסו לנושא הזה ממש בכובד ראש... יש
סוגיה שלימה בגמ' באיזה מקומות מותר להפסיק בברכות
ק"ש כדי לשאול מפני הכבוד או להשיב שלום לכל אדם...
ואפילו אדם הכי פשוט בעולם... שאני לא מפחד וגם לא
צריך לכבד אותו... אם הוא שאל בשלומי בין יוצר המאורות
לברכת אהבה רבה... מעיקר הדין מותר לי להשיב לו
שלום!!! אתה קולט?? (למעשה המ"ב אומר שהיום לא נהגו אבל
ברמת העקרון...) והגמ' גם מוסיפה ואומרת יותר מזה: (ברכות
ו:): כל שיודע בחבירו שרגיל לומר לו שלום יקדים לו
שלום... ואם נתן לו ולא החזיר לו נקרא גזלן!!!! כתוב כאן:
שאם מישהו דורש בשלומי ולא מתחשק לי להיות נחמד
אליו... או אין לי סבלנות אליו.. אין כזה דבר!!! נקרא גזלן...
כן... אני מוכרח ומחויב להתייחס ולענות לכל אדם שדורש
בשלומי!!!
וכעת מתעוררת השאלה שמתבקשת מאליה: מה קורה
בפלאפון??? הרי כיום עיקר התקשורת הבין אנושית היא
בפלאפון.... והנה מישהו מתקשר אלי לדרוש בשלומי ו...
ו... ולא מתחשק לי לענות לו... האם זה גם בכלל "ואם נתן לו
ולא החזיר לו נקרא גזלן"???
לא יודע לענות על השאלה הזו... שאלתי כמה ת"ח
והתשובות היו די מפתיעות... בא נשאיר את זה לכם
קוראים יקרים... תתמודדו עם זה.. (לכאורה... על פניו...
במושכל ראשון די ברור לי שבפלאפון אדם לא חייב... ולמה
לא??? כי... כי לכאורה יש לי קושיה: אני אדם ישר!! מעולם לא
גנבתי ולא גזלתי ולא נגעתי במה שלא שייך לי.. והנה... יום אחד
אדם זר הופיע והתחיל לשאול בשלומי... אבל לא סתם!!! עם
אקדח שלוף!!! תזהר לך... אתה חייב להשיב לי שלום.. כי אם לא
אתה גזלן!!! סליחה: אני חייב לך משהו? לקחתי לך משהו?? מה
אני אשם שאתה החלטת לדרוש בשלומי?? וכי בגלל שאתה דורש
בשלומי... אתה יכול להכניס לי בכח גזילה לתוך הפה שלי שלא
ענה לך שלום?? מה ההיגיון בזה??? מה התשובה??? לא!!! זה לא
הוא!!! אותו אדם שדורש בשבילו הוא לא יכול לחייב אותי לענות
לו שלום!! אלא מי? הנהגת הישוב מחייבת אותי!!!! היות ואני אדם
מן הישוב... חי בין אנשים... אז כמו שאני מחויב חו"מ להשתתף
בהוצאות של צרכי העיר... ככה אני מחויב ליחסי אנוש נורמליים
שבין אנשים!!! אני לא יכול להסתובב בין אנשים שבאופן נורמלי
דורשים בשלומי ואני כמו בור ברה"ר... מבזה אותם ולא עונה להם
במופגן... זה מפגע תבאורתי!!! לכן אני מחויב לענות שלום מחיובי
רשות הרבים!!! אה... אתה לא רוצה?? לא מתאים לך לענות יפה
שלום לאנשים?? אתה לא חייב... אבל תברח למדבר... תכנס
הבייתה ותנעל את עצמך מבפנים... שם זה רשות היחיד.. שם אף
אחד לא יכול להכריח אותך לענות שלום או לעשות משהו שאתה
לא רוצה.. כלומר: כשאני מסתובב ברחוב... אני מחויב לסביבה...
אבל להגיד שאני מחויב לענות לכל חיוג שחודר לרשות הפרטית
שלי?? להגיד שאנשים מבחוץ יכולים לקבוע לי את הסדר יום
ולהכריח אותי לענות... ואם מישהו החליט להתקשר... אני כבר
מחויב לבזבז את זמני בשבילו?? לכאורה די ברור לי שלא!!! אבל
אל תסמוך עלי... אני אומר את זה נטו משיקול דעת אישי... ואני
יודע שיש כאלו שטוענים אחרת... עכ"פ גם אם אני צודק זה רק
בפלאפון!!! אבל ברחוב כן... בפירוש כן!!!! יש חיוב גמור לענות
שלום ליהודי שדורש בשלומך!!! וזה ממש מדינא!! ואם הוא רגיל
לדרוש בשלומך.. אז אתה מחויב גם להשכים לפתוח ולהקדים
לדרוש בשלומו...