Thursday, April 15, 2021

What To Do When A Teenager Buys An Iphone

יש לי 101 פטנטים להורים, כיצד לגרום לנער/ה מתמודד לעזוב את האייפון שלהם, או לגרום להם להתקין חסימה.

אבל המכנה המשותף לכל הפטנטים הוא, שהם לא עובדים בכלל. כלומר, אחוז ההצלחה שלהם, הוא 0% בדיוק!

כל הסיפורים שנביא בזאת הם אמיתיים לחלוטין (למעט שינוי פרטים מועט למניעת זיהוי).

פטנט מס' 1

מעשה בבחור מישיבה-קטנה שקנה לו אייפון. הוריו התייעצו עם יועץ חינוכי מסוים, שמצא עבורם 'פטנט': ההורים שיקרו לילד וסיפרו לו כי ראש הישיבה שלו פנה אליהם, ואמר להם כי הוא גילה שיש לילד סמארטפון, ולכן יש לו שתי ברירות: או להיפרד מהאייפון ולתת אותו להורים, או לעזוב את הישיבה. משום מה הבחור האמין להורים, ואכן הביא להם את האייפון. הם, בנדיבות ליבם, אפילו שילמו לו 600 ₪, שזה כמה שעלה לו האייפון.

עד כאן מצוין.

אבל מה היה ההמשך?

ובכן, הבחור אמר להוריו שהוא רוצה לקנות פלאפון 'שיומי' כשר. ההורים הסכימו, אבל לבסוף התברר שזה 'שיומי דמוי כשר', שאמנם יש עליו חותמת כשרות מזויפת, אך למעשה הוא סמארטפון לכל דבר.

אז למעשה, הפטנט הצליח או לא הצליח?

לא הצליח.



פטנט מס' 2

מעשה בבחור צעיר שקנה סמארטפון, ואביו התלבט מה לעשות עמו. לאחר מכן עלה בדעתו של האב רעיון מבריק: הוא פנה לחברו, שהינו מומחה גדול בעניני אינטרנט, וביקש מהחבר שייצור קשר עם בנו תחת שם בדוי דרך האינטרנט, או ליתר דיוק דרך ה'פייסבוק' שהיה אז באופנה, ואז לאחר שתיווצר ביניהם ידידות, ישכנע את החבר את הבן להתפטר מהאייפון. וממנו הוא יקבל זאת, שהרי הוא ה"מבין" באינטרנט, ואם הוא אומר שזה מסוכן - הוא בטח יודע מה הוא אומר.

ואכן, התכנית הצליחה מעל למשוער. בתוך מספר שבועות, כבר התרחש מעמד השבירה החגיגי.

אבל מה היה ההמשך?

בתוך כחודשיים פג בעיני הבחור הרושם של 'מעמד השבירה' הנוצץ, והוא קנה עוד סמארטפון.

אז למעשה, הפטנט הצליח או לא הצליח?

לא הצליח.



פטנט מס' 3-4-5

עכשיו מגיע סיפור מתח בהמשכים. הסיפור קצת מייגע, אז אם אין לכם סבלנות – תדלגו עליו.

שלב א:

מעשה בנערה חרדית מארה"ב שרצתה לקנות נגן משוכלל, שיש בו את כל הסכנות. אמרו לה ההורים בעצת יועץ: המכשיר עולה 150 דולר, אנחנו נביא 100 דולר ואת תביאי 50 דולר, וזה יהיה עם חסימה לקליטת אינטרנט. הבת הסכימה, והמכשיר נקנה. אך לאחר זמן מה הלכה הנערה לחנות מחשבים, עשתה איתחול ('ריסטרט') בחינם, והמכשיר נהיה פתוח.

שלב ב:

בשלב שני רצתה אותה בת לקנות אייפון, וההורים - לאחר יעוץ - שוב מימנו לה חלק מעלות המכשיר, בתנאי שיתקינו חסימה ע"י ארגון "תג" (הארגון הגדול לחסימות אינטרנט בארה"ב). ואכן היא התקינה, אבל לאחר זמן קצר מצאה אפליקציה שביטלה את החסימה. והמכשיר נהיה פתוח.

שלב ג:

בשלב שלישי, אחת מידידות המשפחה טסה לארץ ישראל ל-5 ימים לכבוד ל"ג בעומר, והיא הציעה להורים ולבת שתיקח אותה עמה לארץ ישראל ל-5 ימים, בתנאי שהבת תשאיר את הסמארטפון בבית. במחשבה שהניתוק הזה יעזור משהו.

ואכן הגיעו לארץ, ואז הוחלט להשאירה בארץ, לקמפ לדוברות אנגלית, למשך 4 שבועות. בינתיים הגיע אביה לבקרה בארץ, והיא ביקשה-דרשה ממנו להביא לה את הסמרטפון, שהרי היא לא הסכימה להיפרד ממנו אלא ל-5 ימים. לאחר ששאלו רב ענה שיש להביא לה את זה (תשובה נכונה, שהרי ההורים צריכים לכבד הסכמים).

אחר כך הוחלט להשאירה בארץ גם ללימודים, כאשר היא כמובן עם הסמארטפון הפתוח ללא כל חסימה.

אז למעשה, הפטנטים הצליחו או לא הצליחו?

לא הצליחו.



פטנטים מס' 6-101

אולי נדבר עליהם פעם אחרת.



אז למה כל הפטנטים לא עובדים?

כי הם בכלל לא מטפלים בבעיה.

שמעתי משפט חזק מאד: "האייפון הוא לא הבעיה, האייפון הוא הפתרון!".

הבעיה היא - שהבחור/ה מרגיש/ה ריקנות, שעמום, תסכול, ויובש בתורה ובעבודת ה', ולכן הוא מחפש לעצמו "פתרון" - דהיינו מקום לברוח אליו מכל זה, והוא בורח לאייפון, "שמיום שנבראו שמים וארץ לא נברא כלי משחית כזה" (כלשון הגרי"ש אלישיב זצ"ל).

אז מה כן אפשר לעשות?

יש כאלו שאומרים: אין מה לעשות...

אבל האמת היא שיש המון מה לעשות, אלא שצריך לעשות את זה נכון.

הרב יחיאל פליסקין