The Chazon Ish writes a SHOCKING line in a letter.
"אם כי דעתי כי ראוי להמחזיקים בתורת ה' לדעת את גדוליה באופיים האמיתי ואם מותר לדבר לשון הרע על אומן באומנותו לאיש הדורש עליו לצורך על מי שתורתו אומנותו לא כל שכן שצריך להודיע למחזיקים בתורה וצריכים לדעת כי הידיעה של חכמי הדור ליבם ומידתם הן הן גופי תורה" [קו"א ב קלג].
I saw this line quoted in a sefer where after the words באופיים האמיתי the author put dots ...... until the words כי הידיעה. In another sefer he put a 'וכו. In another sefer dashes ----. That really changes everything.
This is interesting:
A lot has been written about this chiddush. Maybe more in a future post. But it should not be taken חס ושלום as a blanket heter to defame Gedolim. 1] Most of us are not on the level to judge. We are ten million times smaller. What is OK for a Gadol like the Chazon Ish is not OK for us. 2] Most people don't have pure intentions when they assess the faults of Gedolim. If one's kavana is not לתועלת then it is סתם disgusting לשון הרע.
The Chazon Ish also wrote "וצריך זהירות יתרה פן משנה בקוצו של יו"ד ונמצא מוציא שם רע על ת"ח"!!!