לרפואת ר' אברהם בן יהודית בתוך שח"י
Hashem's Name is not associated with darkness. ויקרא א-להים לאור יום ולחושך קרא לילה. Hashem's Name is associated with light and not darkness. When Hashem is absent the forces of evil are empowered.
לשון הרע is רע בעצם. Intrinsic evil. That is why it is called "רע" [as opposed to other types of דיבורים אסורים which are forbidden but not called "רע"]. When there is לשון הרע Hashem absents Himself. ללשוננו נגביר שפתינו אתנו מי אדון לנו. "Our tongue will we make mighty; our lips are with us. Who is Lord over us?" [ Tehillim 12-5, 'ועי' רמב"ם דעות ז' ג].
Galus Mitzrayim was a result of לשון הרע [see Rashi 2-14]. This caused Hashem to go away כביכול. Pesach night is the tikkun. ונהפוך הוא. There is a powerful flood of positive speech. כל המרבה לספר ביציאת מצרים הרי זה משובח. פסח פה-סח. That is why is says "והיו מספרים ביציאת מצרים כל אותו הלילה" - A tikkun was made for not only the לשון הרע of מצרים but also for the absence of Hashem at night. No date is given. "כל אותו הלילה".
['עפ"י מאמרי פח"י מאמר א]