Tuesday, March 21, 2023

שמחה



ש – שחררי! אני אחראית על ההשתדלות, לא על התוצאה! נראה לנו שיש שתי אפשרויות – או שאני אחראית, ואז אני מחזיקה חזק ולא מסוגלת לאפשר שום תזוזה מהתכנית שלי, או שאני זורמת ומה שיוצא אני מרוצה. אבל יש דרך שלישית, אחריות גמישה. להיות מוכנה ללכת אחרי הקב"ה. להבין את גבולות הגזרה שלי ובתוכם להיות כל כולי, מתוך מוכנות לשמוע מה המציאות מציבה מולי. לא "מה אכפת לך אחותי, שחררי" באפאטיות ובייאוש אלא הרפיה באופטימיות וגמישות. במקום בתוצאה הסופית, מיקוד בהשתדלות ובדרך. לשחרר זה לא אומר שלא אכפת לי מה יקרה. בטח שאכפת לי! אבל אני מבינה שלתהליכים יש את הזמן שלהם, שלא כמו הבת המתוקה שלי שמנביטה חומוס בגן וכל שעה בודקת אם הוא כבר צמח. רגע, תני אויר, תני מרחב לדברים לקרות. אל תכריחי את הקב"ה ללכת במסלול שאת מייעדת לו, תסכימי ללכת במסלול שהוא מייעד לך. הרי לשם ממילא תגיעי. כמאמר המשפט העממי, הכל תחת שליטה! אבל לא שלך.

מ – מקדש! כתוב במדרש שמעולם לא היה אדם בירושלים ובידו עוון. כיצד? תמיד של שחר מכפר על עבירות שבלילה, ושל בין הערבים מכפר על עבירות שנעשו ביום. אין עצבות כשיש מקדש, כי החטאים מתכפרים ואת נשארת נקיה ושמחה. אל תסחבי על הגב עוונות ישנים ומכבידים. הניחי להם. תעשי תשובה באמת מכל הלב. פורים כפורים. על עבירות שבין אדם לחברו יום כיפור לא מכפר, פורים מכפר! כל ענין הפורים הוא להרבות אהבה בין איש לרעהו ויש בזה סיעתא דשמייא גדולה בימי אדר. נסי ותיווכחי! תשובה היא לא מטלה מאיימת. תשובה היא מקלחת של הנפש. אל תפחדי להגיד טעיתי, סליחה, לא רציתי לפגוע, מצטערת. מילים שמרזות מיד!

ח – חכי! אל תשפטי את המציאות רק לפי נקודת הזמן הזאת. הדברים שהיו נראים לי הכי מופרכים התבררו בדיעבד כמושגחים ומדויקים (להתחתן עם אמריקאי?! מי היה מאמין…). תנשמי עמוק, סיפור המגילה התפרש על שנים. בדיעבד התברר שמרדכי שהיה רצוי רק לרוב אחיו, הושיע את ישראל יחד עם אסתר. תצפי בסקרנות לראות איך הקב"ה יושיע את ישראל מתוך הסיבוך. תשועתם היית לנצח, סגלי לך מבט שרואה לא רק את מה שעיניך רואות, אלא שרואה גם את מה שנסתר ונכסה.

ה – הפוך! רבי נחמן אומר שיש עניין שיתהפך הכל לטובה. יתהפך! לא יתחלף. רק אם אני אהיה שם אז אני אהיה מאושרת, אם אני אחליף את הבית, את הבעל, את הילד הזה… אבל האמת שהכל כבר כאן. הרב זצ"ל כותב בשמונה קבצים: "ואיך לא יהיה האדם מלא תמיד עז וחדוה, אם טובת הטובות, עושר העשירות, הצלחת ההצלחות, מסור ונתון בידו, והוא מושל בכל המכמנים הנפלאים האצורים באוצר נחמד ושמן זה. המחשבה שהאושר תלוי במה שהוא חוץ ליכולתו של האדם, ממה שהוא חוץ להוייתו, וחוץ לרצונו, מחשבת פיגול הוא, רשעות וסכלות היא מרופדת… על כן ישרי לב שמחים תמיד, שמחו בד' וגילו צדיקים והרנינו כל ישרי לב". הכל כבר כאן, לא צריך להחליף שום דבר, אפילו לא את הספה בסלון, צריך להפוך, אולי להסתכל מכיוון אחר, אולי לזוז למקום אחר. לא להחליף, להפוך.

הדס לוינשטרן - קרוב אליך