Thursday, January 16, 2025

לכה ואשלחך

 פרשגן שמות ג':י'

וְעַתָּה לְכָה וְאֶשְׁלָחֲךָ אֶל פַּרְעֹה וְהוֹצֵא אֶת עַמִּי בְנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם

וּכְעַן אֵיתָא וְאַשְׁלְחִינָּךְ לְוָת פַּרְעֹה וְאַפֵּיק יָת עַמִּי בְנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם

לֵךְ – אִיזֵיל, לְכָה – אֵיתַא

"לְכָה" – "אֵיתַא". לְכָה היא צורה מאורכת של לֵךְ והתרגום המתבקש הוא אִיזֵיל כלהלן "לֵךְ וְאָסַפְתָּ אֶת זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל" (פסוק יז) "אִיזֵיל וְתִכְנוֹשׁ". אבל אונקלוס שתרגם "אֵיתַא וְאַשְׁלְחִינָּךְ" בפועל "אתא", מפרש לְכָה בהוראת בֹּא, ומדוע? כי סדר הפעלים "לכה ואשלחך" אינו הגיוני, שהרי אם ילך – שוב לא ניתן לשלוח אותו. על כן הוא מפרש מִלַּת "לְכָה" שלאחריה פועל כקריאת זירוז וזהו "לְכָה וְאֶשְׁלָחֲךָ" – "אֵיתַא וְאַשְׁלְחִינָּךְ", בֹּא ואשלחך.⁠