Wednesday, December 3, 2025

אתה בראתה אתה יצרתה אתה נפחתה בי

אתה בראתה. אין שום אפשרות של העדר טהרה בנשמה, והיא טהורה, מפני שאתה, מקור כל טהר, בראתה, מכח אור טהרתך היא נובעת ביסודה מתוך השקיקה האדירה לאוצר כל החיים ומקור כל העדן, מעין כל השלמות ופאר כל היופי היא נחצבת, ביסודה הכללי ומהות עצמותה.  

You created it. There is no possibility of impurity in the soul, and it is pure, because You, the Source of all purity, created it, and by the power of Your purity, it emanates from its essence out of the great longing for the treasure of all life and the source of all delight, from the wellspring of all perfection and the splendor of all beauty it is hewn, in its general essence and the very core of its being.

אתה יצרתה. ולא רק הגוון הכללי שלה, אור החפץ העדין החי ופועל בקרבה בפנימיותה, הוא נאצל מאור קדשך, אלא גם ההגות המפורטה לגוונים השונים שבה, העושים לה צורה יצירתית, בעלת הגיון, רגש, שאיפה, חשק, עז ורוממות, עצמה, גבורה, חסד ויושר, רחמים וצדק, יופי וסדר, כולה באה בכל המון גליה מאורך השלם הכולל כל פאר חיי כל העולמים בכל אורותיהם המוכללים בכל זיו עדנת נצחי נצחים, הכל מידך ומאורך בא לה, בעוצם הטהרה הזכה והברה, באוצר צחצחות עליון קודש הקדשים. 

You created it. [What is the difference between אתה בראתה and אתה יצרתה?] And not only its overall hue, the light of the delicate object living and acting within it in its innermost being [i.e. אתה בראתה], emanates from the light of Your holiness, but also [אתה יצרתה..] the detailed contemplation of its various shades, which give it a creative form, possessing logic, emotion, aspiration, desire, intensity, and exaltation, power, strength, grace, and righteousness, mercy and justice, beauty and order [the Neshama has a צורה - a form, and not just the more generic אתה בראתה], all of this comes in all the abundance of its waves from the complete light encompassing all the splendor of life in all the worlds in all their included lights, in all the radiance of eternal delight, everything is from Your hand and comes from Your light, with the intensity of pure and clear purity, in the treasury of the highest polished brightness, the Holy of Holies.

אתה נפחתה בי. שני דברים אנו מכירים במפעל הנפיחה. חדא, שהכח בא מתוכיותו הפנימית העצמית של הנופח, "מאן דנפח מתוכיה נפח". כלומר עיקרה של הנשמה הוא הגעגוע האלהי העליון, הצמאון האדיר להכלל באוצר האור בחיי החיים העליונים, מקור כל החיים ושרש כל ההויות. והשני, שהירידה החודרת עד לידי תחתיתה של המדרגה, הנתונה בתוך מעבי הבשר, היא קשורה ואחוזה בשורש התוכי העליון, בלא שום הפסק, ובלא שום דלוג של מדרגה, ושהיא נפעלת בכל עצמותה, בכל שעור קומתה, מראש ועד עקב, בכל יסודה, בעקר שרשה העליון, בתוכיות עצמותה, במקור היסודי של אור החיים העליון, מכון כל ברכה ותהלה לעולמים.

אתה נפחתה בי. שני דברים אנו מכירים במפעל הנפיחה. חדא, שהכח בא מתוכיותו הפנימית העצמית של הנופח, "מאן דנפח מתוכיה נפח". כלומר עיקרה של הנשמה הוא הגעגוע האלהי העליון, הצמאון האדיר להכלל באוצר האור בחיי החיים העליונים, מקור כל החיים ושרש כל ההויות. והשני, שהירידה החודרת עד לידי תחתיתה של המדרגה, הנתונה בתוך מעבי הבשר, היא קשורה ואחוזה בשורש התוכי העליון, בלא שום הפסק, ובלא שום דלוג של מדרגה, ושהיא נפעלת בכל עצמותה, בכל שעור קומתה, מראש ועד עקב, בכל יסודה, בעקר שרשה העליון, בתוכיות עצמותה, במקור היסודי של אור החיים העליון, מכון כל ברכה ותהלה לעולמים.  

You have been breathed into me. There are two things we recognize in the act of breathing. First, that the power comes from the inner, self-contained essence of the one who breathes, 'the one who breathes, breathes from within himself.' That is, the essence of the soul is the supreme Divine yearning, the immense thirst to be included in the treasure of light in the higher life, the Source of all life and the Root of all existences. Second, that the descent, reaching all the way to the lowest level, situated within the depths of the flesh, is connected to and grasped by the upper inner root, without any interruption, and without skipping any level, and that it operates throughout all its essence, through every measure of its stature, from head to heel, inall of it's foundation, in the core of its upper root, in the innermost being of its essence, in the foundational source of the Light of the Higher Life, the place of every blessing and praise forever.

Unlike the explanation of the Tanya and the Nefesh HaChaim, who explain the concept from the standpoint of the influence of God upon us. What He infuses into us sets in motion a sequence of parts of the soul, and the higher soul seemingly remains above, just as when a person breathes, part of the spirit remains with him and part enters into the vessel. Similarly, the soul enters into the person while the higher soul remains above. The Rav ztz"l explains everything from the perspective of the soul’s reality, which is a Divine yearning.