נשמה שנתת בי טהורה היא. הנושא העצמותי של הרעיון האלהי ביחוסו הפרטי אליו, עד כדי החפש הקדוש והעליון המרשה אותו לאמר "אלהי", הרי הוא הצד המחובר של התכן העליון של האדם הדבק באלהי אמת בדבקות אדירה, הממולאה בתעצומותיה של ההשתאבות בגופא דמלכא, והכליון הנפשי העליון באור אין סוף, והתכן המורגשי של האדם בהויתו הפרטית. ובין שני התכנים הללו, המשולבים יחד, נתן אלהים חיים את הנשמה העליונה באדם, והיא קשורה בקשר קיים באור הדבקות האלהית, ומחוברת במאויים הנצחיים של ההתענגות על ד' והארת אור חכמה וחסד עד כל מרחבי התפשטותה. והנה עומד הפרט היחיד ואומר בפה מלא את האמת החודרת לפני רבון כל, שהנשמה שנתת בי, שהיא מתת־אלהים, נובעת מהצד העליון של העצמות האנושית, מאותו הצד שהדבקות האלהית העליונה היא מהותה ותכונתה, ואע"פ שהיא נתונה באותו התכן שיש עמו ג"כ חבור להצד הפרטי, המסמן את הפירוט היחידי של האדם באשר הוא מוגבל ומצומצם, לא ירדה הנשמה בשביל כך מטהרתה, כי כל שאיפתה היא רק ההתרוממות אל עליונות מקורה ושיא גבה קדשה, ועל כן לעדי עד טהורה היא.
The soul you gave me is pure. The essential aspect of the Divine idea in its personal relation to it, to the point of the holy and supreme longing that allows one to say "my God," is the connected side of the supreme content of man, who cleaves to the true God with immense devotion, filled with the powers of absorption into the body of the King, and the supreme spiritual inclusion in infinite light, and the felt content of man in his personal being. And between these two contents, which are combined together, God gave life to the highest soul in man, and it is bound by a lasting bond to the light of Divine attachment, and connected to the eternal desires of delighting in God and the illumination of the light of wisdom and grace to all the expanses of its spread. And behold, the individual stands alone and declares with a full mouth the truth that penetrates before the Almighty, that the soul you gave me, which is a gift from God, emanates from the highest aspect of human existence, from that aspect whose essence and characteristic is the highest Divine attachment. And although it is contained within the same structure that also includes a connection to the individual aspect, which signifies the unique particularity of man in his limited and restricted state, the soul did not descend from its purity for this reason, because its only aspiration is to ascend to the loftiness of its source and the peak of its holiness, and therefore it is pure forever.