Monday, December 1, 2025

Connecting To Tzadikim

 המחשבה על דבר האחדות של המציאות בכלל, מביאה למחשבה של אחדות הנשמות באופן פשוט, ומיד היא משפיעה על ידי תולדתה זו את ההשפעה היותר טובה, את האידיאל של השלום והאהבה הכללית, שכל המידות הטובות האישיות והחברותיות צומחות ממנו. אחדות הנשמות מביאה לידי הכרה את הרעיון של מציאות עובדים רוחניים. מתעלים בעילוי פנימי, שלא את עבודתם האפשרית להיות מוחשת מוקיר העולם, כי אם את השפעתם על הזיקוק הנשמתי, והארת החיים כולם, על ידי הוייתם העצמית. ובהם האושר העליון נמצא בקביעות, וגורל הטוב של כל אנשי המעשה מגיע להם לפי אותה המידה שהם דבקים באנשי קודש הללו, שאור ד' חי ופועל בבהירות גדולה ומליאה מאד בנשמתם. מעולם ידענו רז זה, גודל תפקידם של תלמידי חכמים בעולם, של צדיקים וערכם. ידענו מהכתוב ומדברי חז"ל במקומות רבים. אמנם נשפל הדבר החי הזה מסיבות שונות, מפגמים שבאו באותם הראויים לבוא לידי מידה זו על ידי המתדמים אליהם, ומירידה כללית בעולם, מהתנוונות החיים על ידי הגלויות הרבות. באה החסידות המאוחרת, והשתדלה לתקן ענין זה, להחזיר את הערך החי של הצדיק ופעולתו הסגולית, שהוא רעיון מיסטי וחברותי ביחד, שעוד צריך הרבה לתשומת לב הצד החיובי והשלילי שבזה. 

The thought of the unity of reality in general leads to the thought of the unity of souls in a simple way, and immediately, by what this engenders, it exerts the best influence, the ideal of universal peace and love, from which all personal and social virtues grow. The unity of souls brings to light the idea of the existence of spiritual beings. They transcend through inner elevation, they are appreciated by the world not by their [practical] service [of Hashem] that can be felt, but by their influence on spiritual refinement and the illumination of all life through their very existence. And in them, supreme happiness is found constantly, and the good fortune of all people of action comes to them in proportion to how much they adhere to these holy people, in whose souls the light of God lives and acts with great and very full clarity. We have always known this secret, the magnitude of the role of Torah scholars in the world, of righteous people and their value. We knew this from the written word and from the words of the Sages in many places. Although this living thing has fallen for various reasons, from defects that came to those worthy of reaching this level by those who resemble them, and from a general decline in the world, from the degeneration of life due to the many exiles. Then came the later Chasidus [as opposed to the earlier Chasidei Ashkenaz of the Middle Ages], which attempted to rectify this matter, to restore the living value of the righteous person and their unique actions. This is a mystical and social idea combined, which still requires much attention to the positive and negative aspects of it.

[Shmoneh Kvatzim 2-156]