בחסדי ה', במהלך כמעט 20 השנים האחרונות, בית "מבקש לב" הפיק למעלה מ-13,300 שיעורי שמע ולמעלה מ-31,000 פוסטים כתובים, ללא תחרות על ידי אתר של אדם אחד - הכל ללא תשלום כלל. אין חומות תשלום או כל דבר אחר. עכשיו אנחנו פונים לעזרה כדי שנוכל להמשיך - כל סכום יעזור. אפילו 99 סנט! תודה לחברים המתוקים והאהובים שלי!!!:-)!!
alchehrm@gmail.com
---
א. אחרי חנוכה ישנו צום עשרה בטבת שמקוים אנו שכבר יהפוך לנו לששון ולשמחה, וסיבת תקנתו מפני כמה דברים שארעו בו, אחד מהם מפני שתרגמו את התורה ליונית, והנה בשונה מהתפיסה המקובלת כאי' חכמת יון עוסקת רק בחקר מדעי כימיה ביולוגיה וכדו', לאמיתתו של דבר חכמי יון הגיעו לתפיסה עמוקה בטבע המקבילה לתפיסה של תורה, והראיה לכך היא זה גופא שהצליחו לתרגם את התורה ליונית, כלומר, כלי החשיבה שלהם היו מסוגלים לקלוט ולעכל נקודות של תורה, ועל אריסטו אמר הרמב"ם שהגיע בפילוסופיה שלו קרוב למעלת הנבואה, ובגמ' בשלהי תמיד כתוב שאלכסנדר מוקדון הגיע עד לשערי גן עדן, ודפק שם והוציאו לו גולגולת אחת עי"ש, הרי שהיה להם אחיזות גם בחלקים רוחנים. וא"כ צריכים אנו להבין מה החילוק בין חכמת יון לחכמת התורה.
ובביאור ענין זה שמעתי מהגאון הגדול רבי יונתן דייויד שליט"א (בטיבול תבלין ובתוספת ביאור), שיון אכן השיגה את התורה של "עשרה מאמרות" שבהם נברא העולם, ותפסו את כל חלק התורה השייך לגבולי העולם, אך זה היה מנותק מרצון ה' בפועל והתעסקו רק עם החלק ה"מדעי" של זה. ולמשל ברובד זה לא שייך "אלו ואלו דברי אלקים חיים", כי במה שנוגע לעשרה מאמרות הכל שחור או לבן, לדוגמא, אם חוקר מוכיח שקופאין גורם לכאבי ראש, וחבירו טוען להיפך שקופאין טוב לבטל מחושי ראש, וכי שניהם יהיו צודקים??
והעומק בזה, משום שהתורה פורצת את גבולות הבריאה ומתחברת לרצון העליון של הבורא יתב', וכך הוא המצב של התורה תמיד, וכמו שאמרו באבות שהיושב ושונה שכינה כנגדו, וכיון שרצון הקב"ה משתנה לפי מצב העולמות ודרגתן של ישראל בכל זמן, אזי שפיר יתכן שאלו ואלו דברי אלקים חיים, שבתקופה כזו רצה הקב"ה כך, ובתקופה אחרת רצה הקב"ה כך, ולכל צד יש שורש אמיתי וצודק, בגבהי מרומים, וזהו תורת עשרת הדברות שכל הבריאה כולה עומדת רותתת ומרעדת שיקבלו ישראל את התורה, ומעמד הר סיני שיתק את הבריאה, כי ירדה תורה נשגבה רבבי עולמות מעל התורה של עשרה מאמרות, וזה עיקר השוני בין "תורת" יון לתורתינו.
ב. לכן רק בחכמת התורה שייך נוסח תפילת "והאר עינינו בתורתך" עפמש"כ "העם ההולכים בחושך ראו אור גדול", משא"כ בשאר חכמות אין שלב של חושך, שתכלית החכמה לבאר ולהסביר, ואם אדם יגיש איזה חכמה בצורה מבולבלת וסותרת אי"ז חכמה אלא טפשות. משא"כ בתורה דילן השלב של החושך עומד כ"מעליותא", שהחושך היא סיבת האורה, וככל שהסוגיא מזקיקה עמל ויגיעה מפני החושך שבה כך הולכים ומתרבים החידושים ביתר שאת, כי דווקא מה שהלכו בחושך, מביא ל"אור גדול", ולולי החושך לא היה נגלה האור.
ולכן בשעה שתרגמו את התורה ליונית שרר חושך ג' ימים, להמחיש מהי חכמה יונית, שהנה היונים לקחו זאת כחכמה אף שהדברים עדיין חשוכים. אבל תורת אמת דילן היא אור גדול, כי אור זה יונק מחיבור שכל התורה לרצון ה', וכל אור הוא במהלך של "מפיו דעת ותבונה", שהקב"ה מאיר את עיני החכמים בתורה, והוא אור ה' יתב' הגנוז בכל סוגיה וסוגיה.
ובעומק, זו הדרך שרצו היונים להשכיחם תורתך, כי 'חשך' אותיות 'שכח', וגם אותיות 'כחש', דאותו חושך יוני שהביא לשכחת התורה, הביא גם לכחש וכפירה, ויש מכתב מהשפת אמת שהאופן לזכור דברי תורה הוא אם מרגיש שלומד לפני כסא הכבוד, כי אז "אין שכחה לפני כסא כבודך", שכשלימודו באופן של לפני ה' אינו משכח, ואי"ז שייך בתורת יון. ומציאות כופרים ומכחישים הוא מחמת ריחוק מכסא הכבוד, אך עמל ויגיעה מביא את האדם לכסא הכבוד, שמבין מה רצון ה' ברגע זה ממש, וכאילו מצוי כעת נוכח פני ה' ומודרך מה לעשות..
ומה"ט הורונו חז"ל שיש להשתלם במ"ח קנייני התורה, כי בשביל להתחבר לרצון ה', צריך לצייר כאי' מקבלה כעת מהר סיני, וכן מה"ט יש ללמוד באימה וביראה ברתת ובזיע, שבלא יראת שמים וקנייני תורה לא יוכל לקלוט בלימודו את השכל האלקי שמסתתר בתורה , וזהו העוון שגילו חז"ל שכל המלמד תלמיד שאינו הגון כאי' זורק אבן למרקוליס, כעובד ע"ז ח"ו.
ג. ובזה חידדנו מזוית נוספת את גודל האסון ב"שעשוע" דברי תורה עם הבינה המלאכותית שהיא גדר תורת יון למבין, כי אמנם יש היתר להשתמש במחשב לכתיבת דברי תורה, או לחפש חומרים במאגרים ממוחשבים, וכן להדפיס בהדר ויופי חידו"ת עם תוכנת עימוד וכדו', אך ח"ו שהמחשב "יפרש" או "יסכם" או "ינתח" או "יערוך" דברי תורה, כי זהו הטכנוקרטיה של "תורת יון" , שמתייחסים לתורה כאוסף נתונים גאוני ככל שיהיה, וחושבים שנצרך לתורה רק כי שרון ומהירות תפיסה.
בעוד שגדר תורת ה' היא יניקה עכשוית ישירות מה' , מפיו דעת ותבונה, ולזה צריך את ה"קדשינו במצוותיך" שרק עי"ז זוכה ל"חלקינו בתורתך", והשעשוע עם "יכולות" הבינה הוא בגידה בשעשוע בתורה, שהוא חיבור חי של העמל עם הי"ת.