Wednesday, December 24, 2025

A Reform Hesder "Yeshiva" That Has A Seuda On Tisha B'av

הסיטואציה הבאה נשמעת מופרכת: תלמידי ישיבת הסדר אנשי תורה יראי שמים מתקבצים, בעיצומו של צום תשעה באב, ועושים סעודה. זו הסיטואציה שמתאר באוזניי הרב --- ---, ראש ישיבת ההסדר בתל אביב, שהשתתף אמש (ב') בכנס של אגוד חכמי המערב בא"י ובו נידונה שאלת מעמדם ההלכתי של צומות החורבן צום גדליה, עשרה בטבת וי"ז בתמוז. "אני כרב, ואנחנו כישיבה, לא עושים מעשה כזה. אבל אני לא מוחה בהם", אומר הרב.

"אני לא משתתף בסעודה כזו כי מעשה רב נחשב להוראה, וגם לא מוחה נגדה"

הסוגיה המדוברת מופיעה במסכת ראש השנה בדף יח, והרב --- מלמד אותה בישיבה לפני צומות כבר מספר שנים לכלל התלמידים. לפי עדותו של הרב, בעקבות לימוד הסוגיה לעומק במשך חודשים ושנים ישנם אנשי תורה בישיבה שנוהגים בצומות אלה לערוך סעודה - כולל בתשעה באב. "אני לא מורה הוראה ולא פוסק", מדגיש הרב ---, "אני ראש ישיבה, מלמד תורה. כל מי שלמד וברור לו מה עולה מהסוגיה - שיעשה כפי מה שהוא מבין. אני לא משתתף בסעודה כזו כי מעשה רב נחשב להוראה, וגם לא מוחה נגדה".

הרב בעצמו אוכל?

"אני לא משתף מה אני עושה כי זה נחשב הוראה. בלימוד אני נוקט כמותם, ואני מקבל מי שחושבים אחרת. אני לא פוסק הלכה ולא מורה הוראה. אני רק מלמד, ומי שלמד והבין כך - שיעשה על דעתו".

אז הישיבה לא רוצה שזה יהיה בתחומה אבל לא מוחה נגד.

"לא, לא מוחה. בערך שליש מהתלמידים הבינו שאסור לצום ועושים מעשה, מתקבצים ביחד לחגוג מסיבה למשיח שנולד. ועשית ככל אשר יורוך זה רק 'כי יפלא ממך דבר', מי שלא יודע משהו או שיש לו ספק שואל רב. מי שיודע משהו בבירור - עושה".

גם בתשעה באב.

"כן, אם זה ללכת ולעשות משהו שיכול להרבות שנאת חינם כמן סעודה מול אנשים שצמים בכותל זה יצא שכרו בהפסדו, אמרתי שזה לא הזמן".

הרב ---, בן 52 ואב לתשעה, נולד גדל במושב בית גמליאל. הוא למד בישיבה התיכונית נתיב מאיר בירושלים ובישיבת ההסדר מעלות של הרב ויצמן דרכה התגייס לצנחנים. הוא ממקימי הגרעין ובית המדרש שבזכרון יעקב, ממקימי כולל גמרא לאברכים בישיבת כרם ביבנה וממקימי הישוב סנסנה ובית המדרש בו. לימד בישיבות התיכוניות קריית הרצוג וכינור דוד ושימש כסגנו של הרב ביגון במכון מאיר. הוא מכהן כראש הישיבה משנת 2009.


כאמור, הרב מס השתתף בכנס של אגוד חכמי המערב בא"י בו השתתפו גם הרב יהודה שלוש, הרב יואל בן נון, הרב רפאל דלויה, ד"ר יואב שורק ועוד. "אני הייתי הסמן הקיצוני בכנס", אומר הרב ---, "אבל הוא בא לעורר את השאלה בצורה ציבורית לפחות לגביי שלושת הצומות. אני רוצה שמורי הוראה ידרשו לעניין הזה, כולל תשעה באב. בישיבה עצמה יש ויכוחים גדולים ואין תמימות דעים במסקנה העולה בסוגיה הזו". נציין כי הכרעת רבנים מסוימים שאכן מותר ואף צריך לאכול בצומות מגיעה לאחר שנים רבות של דיונים הלכתיים מעמיקים בסופם הגיעו למסקנה זו.

בשיחה עם "חדשות כיפה" הבהיר הרב שלוש כי לדעתו "תשעה באב נשאר במקומו כל עוד בית המקדש חרב". לגביי שאר התעניות אומר הרב שלוש כי "צריך לשאול האם נכון להמשיך ולהתאבל על אירועים היסטוריים שהתהפכו לטובה במציאות ימינו".

הרב --- מסביר מה עומד בתשתית הרעיונית של ביטול הצומות. "דתיים שצמים מסתפקים בצום, יוצאים ידי חובה וזהו. על זה זועק הנביא זכריה 'הצום צמתני אני': הוא לא רוצה אותנו בצומות, הוא רוצה אותנו בהקשבה לנביאים. התלמידים שקשובים לקריאת הנביא זכריה מבינים שכשמקימים ממלכה בארץ ישראל לא מתקנים על ידי צום - מתקנים על ידי שמחה שזכינו להקים את הממלכה, תוך שאיפה לתיקון מערכת המשפט והחברה".

The following situation sounds absurd: students from a Hesder yeshiva, men of Torah and God-fearing, gather in the middle of the Tisha B'Av fast and have a meal. This is the situation that the rabbi --- ---, head of the Hesder Yeshiva in Tel Aviv, described to me. He participated yesterday (Monday) in a conference in Israel, where the question of the halachic status of the Fast of Gedaliah, the Tenth of Tevet, and the Seventeenth of Tammuz – was discussed. As a rabbi, and as a yeshiva, we don't do such a thing. "But I don't protest against them," says the rabbi.

The issue in question appears in Tractate Rosh Hashanah on page 18, and Rabbi --- has been teaching it in the yeshiva before the fasts for several years to all the students. According to the rabbi's testimony, after studying the issue in depth for months and years, there are boys in the yeshiva who fast and hold a meal on these fast days, including on Tisha B'Av. "I am not a teacher or a judge," Rabbi --- emphasizes, "I am the head of a yeshiva, I teach Torah. Anyone who has studied and is clear about what emerges from the issue should act according to their understanding. I am not participating in such a meal ... and I am also not protesting against it."

Does the rabbi eat himself?

I don't share what I'm doing because it's considered teaching. In learning, I take their approach, and I accept those who think differently. I am not a halachic authority or a religious teacher. I am only teaching, and whoever has learned and understood this, let them do so at their own discretion.

So the yeshiva doesn't want it to be on its property but doesn't object to it.

"No, I don't mind. About a third of the students understood that fasting is forbidden and are taking action, gathering together to celebrate a party for the Moshiach who was born...."


Even on Tisha b'Av?


Yes, if it means going and doing something that could increase baseless hatred, like having a meal in front of people fasting at the Western Wall, the benefit would be outweighed by the loss. I said it wasn't the time.

Rabbi ---, 52 years old and father of nine, was born and raised in the moshav of Beit Gamliel. He studied at the Netiv Meir high school yeshiva in Jerusalem and at the Ma'alot yeshiva of Rabbi Weitzman, through which he enlisted in the paratroopers. He is one of the founders of the yeshiva in Zichron Yaakov, one of the founders of the Gemara kollel for young men at Yeshivat Kerem B'Yavneh, and one of the founders of the settlement of S'sansana and its yeshiva. He taught at the high schools of Kiryat Herzog and Kinor David and served with Rabbi Bigon at Machon Meir. He has served as the head of the yeshiva since 2009.