Monday, December 1, 2025

Toras Moshiach

Moshiach is coming ANY DAY אי"ה. But how will the Goyim adapt?? Will they suddenly be transformed in Jewish people with a Jewish mindset and eat cholent, kugel and tzimmes??

משיח יפרש תורת משה, בזה שיתגלה החיזיון בעולם איך יונקים כל העמים והמפלגות האנושיות את לשד חייהם הרוחניים מהמקור היסודי האחד, ומכל מקום יתאים התוכן לרוח כל אומה ואומה על פי תולדותיה, וכל עניניה המיוחדים, המזגיים והאקלימיים, וכל פרטי השינויים האיקונומיים והתכונות הנפשיות לכל שינוייהן, עד שהעושר של הפירוט לא יהיה חסר מאומה. והכל יהיה מתאגד ויונק ממקור אחד, בידידות עליונה וביטחון פנימי איתן. ד' יתן אומר המבשרות צבא רב, כל דיבור ודיבור שיצא מפי הגבורה נחלק לשבעים לשונות. וההתיישבות המוחלטה של האיחוד הרוחני של כל העולם האנושי, בצורה המקיימת את כל הטוב של החופש הפרטי, האישי והקיבוצי. היא התחלה למה שהוא יותר נעלה ונשגב, להרעיון הגדול הנובע מגילוי האחדות העשירה של כל ההויה כולה, בכל זיוה, חינה ויופיה, ובכל מתקה ועינוגה, וכל הוד רעננותה ורעם גבורתה, בשפעת חסדה ועליצות שלותה העליונה.

The Moshiach will interpret the Torah of Moshe by revealing to the world how all nations and human factions draw the essence of their spiritual lives from the one fundamental source. Nevertheless, the content will be adapted to the spirit of each nation according to its history, its unique temperamental and climatic characteristics, and all the details of economic changes and psychological traits in all their variations, so that nothing will be lacking in the richness of detail. And everything will be united and draw sustenance from one source, in supreme friendship and firm inner security. God will give out a word; they will announce it to a great multitude; every word that comes from the mouth of the Almighty is divided into seventy languages [see Shabbos 88b]. And the absolute settlement of the spiritual union of all of humanity, in a form that preserves all the good of private, personal, and collective freedom. She began toward something more sublime and exalted, toward the great idea stemming from the discovery of the rich unity of all existence, in all its radiance, charm, and beauty, and in all its sweetness and delight, and all the splendor of its freshness and the thunder of its might, in the abundance of its grace and the joy of its supreme serenity.


Shmonah Kvatzim 2-177