Sunday, August 2, 2015

Kavod Of The Hosts And Kavod Of Torah

Continuing where we left off...
 
תנו רבנן כשנכנסו רבותינו לכרם ביבנה, היו שם רבי יהודה ורבי יוסי ור' נחמיה ור' אליעזר בנו של רבי יוסי הגלילי. פתחו כולם בכבוד אכסניא ודרשו פתח רבי יהודה ראש המדברים בכל מקום בכבוד תורה ודרש.  [ברכות ס"ג]
 
 
מתוך שהנטיה לאחת הקצוות אינה נכונה, ע"כ ראוי לחבב ישובו של עולם והעוסקים בו מתוך שעל ידם יוכלו להחזיק מעמד ת"ח מאירי אור התורה. ולמען הרם את ערך התורה עצמה מצד אורה וקדושתה בלב עוסקיה, לבל יטה לבם לפרוש גם הם לעסוק בדרך ארץ, ולהסתפק בהחזקת ידי אחרים צריך לדרוש בכבוד תורה. הנטי' לישוב העולם צריכה להתעורר ע"פ הנרדפים והחלושים, שעלולים להיות נוטים מצד קשי יומם אל קצה המיאוס בעניני העולם. ע"כ ראוי להם להעריך את ערך ישובו של עולם, כשמוצא את תעודתו, בצירוף התורה המתקיימת על ידו. ולעומת זה המוצלחים, שזכו גם לשלות עוה"ז, יוכלו להמשך אחרי עסקים חומריים של עושר וכבוד, ראוי להם לחזק נפשם ונפש בני גילם ביתרון התורה ורוממותה. ע"כ בהיות אז בעת הרעה ההיא, ששלטה רומי בעברת זדון על ישראל, כמסופר בשבתי כלל החכמים נרדפים, דרשו דוקא בכבוד אכסניא, לעורר לבם לאהבת הבריות ומניעת ההתרחקות מאנשי המעשה ובעלי הרכוש. ור"י שהתעלה לגדולה ע"פ המלכות, ראה ראשית לו לחבב ביותר את הצד הרוחני, את אור התורה עצמו, לבל ימשך במאומה אחרי גדולתו וכבודו מעמלה של תורה כרגע, כי כל חפצים לא ישוו בה. [עין איה אות של"ג] 
 
Our Rabbis have taught: When our teachers entered the vineyard at Yavne, there were among them R. Judah and R. Jose and R. Nehemiah and R. Eliezer the son of R. Yosi the Galilean.  They all spoke in honor of hospitality and expounded texts [for that purpose]. R. Yeudah, the head of the speakers in every place, spoke in honor of the Torah and expounded the text...
 
Three Questions:
 
Why did the Rabbis find it necessary to begin by speaking in the honor of the hospitality?
What has that to do with the fact that they were in Yavneh?
Why did Rebbe Yehuda find it necessary to start with psukim that talk about kavod hatorah?? 
 
One must find a balance between stressing the importance of settling the world, working, developing technology etc. etc. and at the same time not forgetting to elevate the status of those who learn Torah so that they should not G-d forbid leave their studies and enter the secular world.
 
When people are suffering, poor, have enemies and are being pursued, they are liable to feel revolted by matters of this world. This world has given him a "bad break" and he is thus liable to negate its value. That is why such people must remind themselves and others of the importance of involvement in this worldly matters when they are combined with Torah and spirituality.
 
When a people are successful in this world and live lives of serenity and financial stability, they must go to the other side and emphasize the importance of Torah study and spiritual achievements.
 
This gemara is describing a period when the Jews were being pursued by the Romans. This was a time when they were liable to downplay the importance of engagement in the world. That was why it was so important to to be "דורש בכבוד אכסניא"-  Speak in honor of those giving them hospitality. This world also has a place, even when under duress.
 
Rav Yehuda was a very successful person. He had been elevated to a place of honor by the authorities [see Shabbos 33] and was called ראש המדברים בכל מקום -  the head speaker in every place. He was liable to forget the primacy of Torah due to his this-worldly success. He thus felt compelled to emphasize the importance of Torah.
 
 
 
לזכות גילה שושנה בת נעכא גיטל לברכה והצלחה וכל טוב סלה!