לע"נ אסתר בת שמואל
"אר"ח בר פפא, כל הנהנה מן העוה"ז כלא ברכה כאלו גוזל להקב"ה וכנס"י, שנאמר גוזל אביו ואמו כו', מאי חבר הוא לאיש משחית, חבר הוא לירבעם בן נבט שהשחית את ישראל לאביהן שבשמים".
R. Chanina b. Papa said: To enjoy this world without a bracha is like robbing the Holy One, blessed be He, and the community of Israel, as it says. Who robs his father or his mother and says, It is no transgression, the same is the companion of a destroyer; and 'father' is none other but the Holy One, blessed be He, as it says. Is not He your father that has gotten you; and 'mother' is none other than the community of Israel, as it says, Hear, my son, the instruction of your father, and forsake not the teaching of thy mother. What is the meaning of 'he is the companion of a destroyer'? — R. Chanina b. Papa answered: He is the companion of Yerovom son of Nevat who destroyed Israel's [faith in] their Father in heaven.
Why is enjoying this world without a bracha like robbing Hashem and the community of Israel?
Why is Hashem called our father while the Jewish people are called our mother?
When we use this world for pure physical pleasure we cause double harm, intellectual and practical. 1] Intellectual: It causes us and those around us to forget the great obligation to have gratitude. 2] Practical: We do things for the physical benefit alone.
The greatest gift we can give the world is דעת א-להים - knowledge of G-d. We wait for the day when all of the earth will be filled with knowledge of G-d and even the gentiles will know the truth. So in that sense we are concerned not only with the Jewish people but with all of mankind who were created by Hashem. When we don't make a bracha we are robbing Hashem by contravening His purpose in creation. That is what the gemara means when it says that by not making a bracha and acknowledging the source of our blessing, we rob Hashem. He is called our Father when relating to the world of דעת as it says כי ה' יתן כחכמה מפיו דעת ותבונה. Hashem gives [in the male form "יתן"] wisdom from His mouth knowledge and understanding.
When we don't act in the proper way we are stealing from the Jewish people because only when we act in the proper way does blessing come to the world. So by not making a bracha and corrupting our actions we are "stealing" from the Jewish people by removing this special quality of living for a spiritual purpose. The Jewish people are compared to a mother in this context because the pasuk says "ואל תטוש תורת אמך" - Don't abandon the Torah [actions of daily life] of your mother.
The worst corruption is making people think that this life is all about materialism and sensual pleasures. That was what Yerovom did by turning the people to Avoda Zara. Avoda Zara enabled people to make a religion out of imbibing in physicality. That is why Avoda Zara somehow is always connected with illicit sexual relations. So by eating without a bracha one is becoming a friend and partner to Yerovom who led the Jews to believe that life is all about physical pleasure which is the greatest corruption possible - hence his moniker "איש משחית".
It is interesting that in order to be elected President of the US you have to convince the American people of one thing - that you will increase material wealth. That is what it all comes down to. Now in order to enjoy your wealth you need security, so there are also promises of military security, a decrease in crime and the like. But it really all comes down to the question of how much is this person going to enable us to enjoy our beer in our nice house with two cars outside on a beautiful Sunday afternoon.
That is fine for the American people. But we must remember that the ideal leader for Klal Yisrael is one who leads us to lives of values, virtue and kedusha.
השיבוש הנמשך מההשתמשות בהנאות החומריות מאין פנות אל צד השלמות הרוחנית שבהם, הוא מחולל הריסה בדיעות ובמעשים. בדיעות, שמשכיח החובה הגדולה של הכרת טובה מן האדם, שזהו יסודי כל עבודת ד' וכל הערה מדרכת לדרך הישר לפי האמת. ובמעשים, שגורם לשום מעיינו וחשקו רק אל המעשים הגשמיים מצד עצמם, ולא אל התכלית הראוי להיות באמת, היוצא מהם. ובאשר דעת אלהים היא הטובה השלמה של העולם, וע"ז אנו מקוים שתמלא הארץ דעה את ד', "ונלוו גויים רבים אל ד' ביום ההוא והיו לי לעם" . ע"כ מצד תשוקת הדעת שהיא למעלה מן המעשים, אין אנו מכוונים רק לגדולת וטובת ישראל לבדם כ"א לטובת כל יצורי השם יתברך. ע"כ בהיותו מחליש את חזקת הדעת הטהורה, הוא גוזל להקב"ה. אמנם בנוגע למעשים, אנו חייבים לכוננם אל התכלית הקרוב לנו, והיא טובת כנסת ישראל, שרק ע"פ רוממותה ותפארתה תבוא ברכה לכל העולם, ע"כ מעשינו בכנסת ישראל תלויים. ע"כ מצד ההשפלה המגיעה אל המעשים מהתגשמות הכעור של ההנאה מהעוה"ז בלא ברכה, הוא גוזל לכנס"י. ואביו יתואר הקב"ה בערך שפע הדעת, "כי ד' יתן חכמה מפיו דעת" , ואמו כנס"י, בתור משגחת על הנהגות מעשיות "תורת אמך".
אמנם ההשפלה של התעודה השכלית לגבי הגשמית, היא יסוד כל השחתה, והיא היתה השחתת ירבעם ב"נ שהעיז להפוך לתכלית התבצרות המלכות בידו, שעם כל יסוד טובת העם שיש בקיום המלכות, היא עכ"ז מצד עצמה מטרה חמרית, אם לא שתהי' מכוונת לתמוך הכסא ע"פ ההשפעה הרוחנית, "להכין אותה ולסעדה באמת ובצדקה" . והוא שהפך סדרי הקדושה הרוחנית, ושחת דרכו לע"ז לצורך נטיותיו החומריות, אם שלא השחית את ישראל במצבם המדיני, אבל השחיתם לאביהם שבשמים, במה שעשה העיקר את השאיפה הגשמית, ולטפל את הרוחנית להיות משתנה לפי חפץ הגשמית. וכן זה היחיד המבכר הנאותיו הגשמיות מצד עצמם להנאות הרוחניות, שהם באמת משועבדות להם, הוא חבר לו, ודרך ד' היא העולה במעלה לעשות את רוח ד' אשר עלינו לעיקר.