Thursday, July 11, 2019

The Thought Behind The Curses

לזכות אבי מורי ואמי מורתי שיחיו

וְעַתָּה לְכָה נָּא אָרָה לִּי אֶת הָעָם הַזֶּה כִּי עָצוּם הוּא מִמֶּנִּי אוּלַי אוּכַל נַכֶּה בּוֹ וַאֲגָרְשֶׁנּוּ מִן הָאָרֶץ כִּי יָדַעְתִּי אֵת אֲשֶׁר תְּבָרֵךְ מְבֹרָךְ וַאֲשֶׁר תָּאֹר יוּאָר. 


So now, please come and curse this people for me, for they are too powerful for me. Perhaps I will be able to wage war against them and drive them out of the land, for I know that whomever you bless is blessed and whomever you curse is cursed.


We have to understand what Bilaam and Balak were thinking. With their mouths they can nullify all of the wonderful deeds of the Avos Hakedoshim and all the tests they passed?! Impossible?!! Were they that naive and/or stupid?! Not only that the Medrash says that Bilaam thought that he could convince Hashem  to retract his choice of the Jewish people as His chosen. C'mon! Not a chance!!

להבין מחשבתם של בלעם ובלק שברוח פיהם ובקללתם יוכלו לבטל כל מה שפעלו האבות במעשיהם ובנסיונותיהם, הלא בלעם ובלק חכמים להרע היו ולא טפשים שיסברו כזאת, ועוד שאמר שמא אפתנו להקב"ה, שגם הקדוש ברוך הוא יתרצה לזה, להחליף האומה הקדושה הזאת שקבלו תורתו יתב' באומות העולם, שאמר בלעם שהקב"ה יהא נעבד מכל האומות כמבואר במד"ר:

Balak said "ואגרשנו מן הארץ"  - I will expel them from the Land [of Israel]. What does he care if they go into Israel or not?! Is he some modern day Arab leader or something??

The explanation is that the merit of the Jewish people comes from the fact that they sanctify the mundane earthly parts of life. This is best accomplished in Eretz Yisrael where we have so many mitzvos which pertain to the Land. So they figured that if they can prevent the Jews from going in to the Land then the curses can take effect! 

S=C=A=R=Y!!! 

לדרכינו למדנו - Entering the Land is a reason for the curses not to take effect. Remaining outside the Land is a reason that they should ח"ו take effect. BARUCH HASHEM that there are so many millions of Jews who inhabit the Holy Land today and keep the mitzvos. Those who live outside the Land support those in the Land enabling them to be here. So only blessings for Klal Yisrael!!!




ונראה הענין דהנה במד"ר ואגרשנו מן הארץ איני מבקש אלא לגרשם שלא יכנסו לארץ. ולכאורה אינו מובן מה איכפת לי' לבלק, הלא לא על המואבים הלכו, ומה ענין לו אם יכנסו לארץ או לא. אך הנה תכלית הכוונה שיבואו ישראל לארץ היא שיקיימו המצוות התלויות בארץ, ומזה יזדכך גם החומר שבארץ ויתקדש כל כדור הארץ, וכמ"ש אדומו"ר הרי"ם זצללה"ה מגור השמים שמים לה' והארץ נתן לבני אדם, הכוונה שיעשו מהארץ שמים, ומובן שאז כל השפע הי' כולו קדוש, ואו"ה המתפרנסים מהתמצית היו ג"כ צריכים להיות נכנעים לקדושה, כי באם לאו לא יהי' להם שום שפע כלל, ואז היו מוכרחים לעזוב את דרכם הרשע והמטונף למען יהיו ראויים לקבל שפע מהקדושה ובאם לאו לא היו יכולים לקבל כלום, וכמו שיהי' באמת לעתיד לבוא כמבואר בזכרי' (י"ד) והי' אשר לא יעלה מאת משפחות הארץ אל ירושלים להשתחוות וגו' ולא עליהם יהי' הגשם. וכך היתה הכוונה שכן יהי' תיכף בבוא ישראל לארץ. אך מפאת החטא לא זכו עדיין ישראל לזה עד ביאת משיחנו בב"א. וזה הי' רצון בלק שלא יכנסו לארץ רק ישארו במדבר, אף שיסתופפו תחת ענני הכבוד ושיאכלו המן וישתו מי באר, אך דבר לא יהי' להם מעוה"ז למען ישאר עוה"ז בחומריותו ויוכלו הם האו"ה למלאות תאוותיהם החומריות בדברים רעים. ובלעם שרצה לגרשם מעוה"ז ומעוה"ב כמבואר במד"ר היינו ע"י שלא יכנסו לארץ ולא יקיימו המצוות התלויות בארץ, כי כבר נודע שעוה"ב שהוא בגוף ונפש בא לאדם ע"י הזדככות הגוף להיות שוה לנפש, והוא ע"י מצוות מעשיות שעושה הגוף, ובאם לא יכנסו לארץ יחסרו להם המצוות המעשיות, כי כל המצוות המעשיות עיקרן הן בארץ, כמ"ש הרמב"ן ז"ל וברש"י ובאבן עזרא כי המצוות הן משפט אלהי הארץ, עכ"ל יע"ש, ואף שיזכו לעולם הנשמות לא יזכו לעוה"ב שהוא בגוף ונפש. כן הי' רצונם. ובאמת כי תכלית ביאת האדם לעולם הזה היא לעסוק במצוות מעשיות כי לנשמה לא חסרו השגות אף טרם בואה לעולם הזה, ובואה לעולם הזה הוא רק לזכך את הגוף גם כן, וכל הארץ ומלואה לא נבראו רק בשביל ישראל שנקראו ראשית. וזה שאמר בלעם בעצמו אח"כ ושיבח את ישראל מי מנה עפר יעקב, אלו המצוות שמקיימין ובעפר לא תחרוש בשור ובחמור, כלאים, אפר הפרה, עפר סוטה, ערלה, ומספר את רובע ישראל הרביעה שלהן מי יכול למנות שהיו חוטפות ומחבבות את המצוות, ותאמר לה המעט קחתך את אישי, הנה אמתי בלהה בוא אלי', ותרא לאה כי עמדה מלדת, ותקח שרי אשת אברם את הגר (מד"ר פ"כ סי' י"ט), היינו אפי' דברים שהן בתכלית החומריות יש כח בישראל לעשותם כולם קודש, היפוך כוונות בלעם ובלק ימ"ש שלא יהיו שייכים לישראל עניני החומר, אך אדרבה גם כל חומר בעוה"ז שייך לישראל, אבל לא ח"ו ליקח אותם לעצמם להתגשם בהם רק הכל עבור כבוד השי"ת, ובתפלה שמתפללין בר"ה וביוהכ"פ זכרנו לחיים אנו אומרין למענך אלקים חיים, וכן בברכת המזון ואל יחסר לנו מזון לעולם ועד בעבור שמו הגדול: 

[שם משמואל תר"ע]