Monday, September 16, 2019

Doing All We Can


Imagine you have a gvir, a truly wealthy Jew, who gives MILLIONS to tzdaka. He is honored at dinners and viewed as a great philanthropist by all. His name appears on buildings, Kollelim are named in honor of his late family members, floors of hospitals bear his name. He is a true HERO!! 

But he is judged in Shomayim as GUILTY!!! How can that be??

Let us learn a shtikel Gemara [Avoda Zara 17b]:  

ת"ר כשנתפסו רבי אלעזר בן פרטא ורבי חנינא בן תרדיון א"ל ר' אלעזר בן פרטא לרבי חנינא בן תרדיון אשריך שנתפסת על דבר אחד אוי לי שנתפסתי על חמשה דברים


Our rabbis taught: When R. Elazar b. Perata and R. Chanina b. Teradion were arrested, R. Elazar b. Perata said to R. Chanina b. Teradion: Happy are you, for you have been arrested on one charge; woe is me, for I have been arrested on five charges.

א"ל רבי חנינא אשריך שנתפסת על חמשה דברים ואתה ניצול אוי לי שנתפסתי על דבר אחד ואיני ניצול שאת עסקת בתורה ובגמילות חסדים ואני לא עסקתי אלא בתורה [בלבד]

Chanina replied: Happy are you, for you have been arrested on five charges, but you will be saved; woe is me who was arrested on one charge and I will not be saved; for you have occupied yourself with the study of Torah and acts of loving kindness, whereas I occupied myself with Torah alone.


וכדרב הונא דאמר רב הונא כל העוסק בתורה בלבד דומה כמי שאין לו אלוה שנאמר (דברי הימים ב טו, ג) וימים רבים לישראל ללא אלהי אמת [וגו'] מאי ללא אלהי אמת שכל העוסק בתורה בלבד דומה כמי שאין לו אלוה


This accords with the opinion of R. Huna. For R. Huna said: He who occupies himself only with the study of the Torah is as if he had no God, for it is said: “Now for many days Israel was without the true God” (II Chronicles 15:3). What is meant by “without the true God”? It means that he who only occupies himself only with the study of the Torah is as if he had no God.

ובגמילות חסדים לא עסק והתניא רבי אליעזר בן יעקב אומר לא יתן אדם מעותיו לארנקי של צדקה אלא א"כ ממונה עליו תלמיד חכם כר' חנינא בן תרדיון הימנוה הוא דהוה מהימן מיעבד לא עבד

But did he not occupy himself with acts of loving kindness? Surely it has been taught: R. Eliezer b. Jacob says: One should not put his money into a charity-bag, unless it is supervised by a disciple of the sages such as R. Hanina b. Teradion! He was indeed trustworthy, but he did not practice [“gemilut chasadim”].


והתניא אמר לו מעות של פורים נתחלפו לי במעות של צדקה וחלקתים לעניים מיעבד עבד כדבעי ליה לא עבד


But has it not been taught: He said to him: I accidentally mixed up charity collected for Purim with ordinary charity money, so I distributed it to the poor! He did indeed practice, but not as much as was required.

If a person does not do what he is capable of doing - he is found guilty!! 

S-C-A-R-Y!!! 

May we all merit to do all the chesed we can.

Listen here for more.