Sunday, August 15, 2021

Chalitza - Mitzva Or Matir?

לרפואת יכובד פייגע בת מיכל יהודית בתיה בתוך שח"י 

ולזכות ידיד נפשי ר' שמשון יצחק גרבר שליט"א וכל בני ביתו


Is Chalitza a means or an end? Is it merely a means to permit the woman to marry - a מתיר - or an end in and of itself, a mitzva?? 

מצות חליצה, גם שם נופלת החקירה אם היא מצוה תכליתית, ככל המצוות, או רק מצוה אמצעית כדי להתירה לשוק, שאמנם יש ראיות לכאן ולכאן וכבר האריכו בזה האחרונים. 

Big time Machlokes. From the language of the Mishna "מצות חליצה" it would seem to be a mitzva and not just a means. 

עי' בשו"ת חכם צבי סימן א, חת"ס אה"ע ח"ב סי' פה, באר יצחק אה"ע סי' יז ועין יצחק סי' סב ועוד הסוברים שחליצה היא מתיר, ולעומתם פנ"י כתובות ע, א, שו"ת פרשת מרדכי אה"ע סי' כג, עמק יהושע דיני חליצה סי' כג, העמק שאלה שאילתא קנד סק"א הסוברים שחליצה היא מצוה ועוד, וע"ע בענין חקירה זו במנ"ח מצוה תקצט, רש"ש יבמות לט, ב, אור גדול סנהדרין פ"ב מ"ב, שדי חמד קונטרס דברי חכמים סי' קיט ואסיפ"ד מערכת חליצה, רי"פ על הרס"ג עשין עו, קוב"ש כתובות אות ריד וקוה"ע סי' יא סק"א, ומטו ביה מדרשא דהגר"ח דמלשון המשנה 'מצות חליצה' משמע שהוא מצוה (וכ"ה בעונג יו"ט סי' קעו והעמק שאלה שם).

Proofs that it is a mitzva:

1] One may not perform chalitza with a shoe that is אסור בהנאה but בדיעבד it is OK. Rashi: B/c מצוות לאו ליהנות ניתנו!!! Sounds mitzva-dik!!  


להשלמת הדברים נציין כאן את דברי הגאון המחבר בספרו דרכי משה דרכי הקנינים שמעתתא ז פרק כא וזה לשונו, ובעיקר הדבר אי חליצה היא מצוה תכליתית או רק דבר המכשיר להתירה לשוק כמו שחיטה וגט למשל, האריכו האחרונים והביאו הרבה ראיות להצד הראשון. 

א. מהא דאמרינן ביבמות קג, ב דסנדל של איסוה"נ לא תחלוץ בו ואם חלצה חליצתה כשרה ופרש"י הטעם משום דמצוות לאו להינות נתנו ואילו לענין שחיטה אמרינן בחולין ח, א בסכין של ע"ז אמר רבא פעמים שהשוחט אסור במסוכנת דהוי מתקן ולא אמרינן ביה מצוות לאו להינות נתנו. (וראה בענין זה ברשב"א וברמב"ן יבמות שם, כריתי ופליתי סי' י סק"א, עמק יהושע שם, אבן האזל מלואים והשמטות הל' ע"ז פ"ז הי"ט). 

2] 

מתני׳ ארבעה אחין שנים מהם נשואים שתי אחיות ומתו הנשואים את האחיות הרי אלו חולצות ולא מתייבמות ואם קדמו וכנסו יוציאו רבי אליעזר אומר ב"ש אומרים יקיים וב"ה אומרי' יוציאו 

MISHNA: In the case of four brothers, two of whom were married to two sisters, and the ones married to the sisters died, then those sisters must perform ḥalitza and may not enter into levirate marriage. Since both sisters require levirate marriage with each of the surviving brothers, a levirate bond exists between each sister and the brothers. Each of them is considered the sister of a woman with whom each brother has a levirate bond and is therefore forbidden to him by rabbinic law. And if they married the sisters before consulting the court, they should divorce them, for the Sages decreed that in this situation they may not remain married. Rabbi Eliezer says that there is a dispute in this matter: Beit Shammai say: He may maintain her as his wife, while Beit Hillel say: They must divorce them.

ב. מיבמות כו, ב דאמרינן שם בטעמו של דבר דבד' אחים וכו' חולצות ולא מתייבמות וכו' דלמא אדמיבם חד מיית אידך וקא מבטל מצות יבמין, ואי נימא דחליצה היא רק מתיר א"כ אותו ההיתר יהיה גם כשימות (ועיין בזה עונג יו"ט שם, עמק יהושע שם, וע"ע נהור שרגא יבמות יז, ב שדן אם ביטול מצות יבמין הוא איסור דאורייתא או דרבנן עיי"ש שסובר שביטול מצות יבמין הוא רק כלפי היבום, אמנם כבר הוכיחו האחרונים מהך גופא דחולצות שהוא גם כלפי חליצה, ועיין חלקת יואב אה"ע סי' פ דאפילו בזקוקה רק לחליצה איכא איסור ביטול מצות יבמין, ועיין שיעורי ר' שמואל יבמות כו, ב אם איסור ביטול מצות יבמין הוא מאיסורי ביאה). 

3] Tosfos Niddah 66b says that Chalitza is a mitzva.

ג. מתוס' נדה סו, ב וא"ת אמאי לא בעינן ביאת מים לכתחילה בבית הסתרים כמו בילה וקריאה בחליצה ובכורים, ויש לומר דאין סברא גבי טבילה דבדיעבד טהור לכתחילה נמי לא בעי ותעלה לו טבילה, אבל בילה ומקרא ביכורים וחליצה מצוות נינהו הלכך לכתחילה ליעבד (וע"ע עונג יו"ט שם, עין יצחק שם ענף יא (אות נא), עמק יהושע שם, חלקת יואב שם, קוב"ש חולין סי' כ). 

4] Yevamos 112b - We compel a woman to perform Chalitza even if she is forbidden to marry afterwards! It must be a mitzva and not a מתיר. 

ד. בהא דיבמות קיב, ב דמי שאמרה נטולה אני מהיהודים דמסקינן שם דליבם אסורה וכופין אותה שיחלוץ לה, והא התם אינה יכולה לינשא מחמת הנדר (וראה עונג יו"ט שם, עמודי אש (לר"י אייזנשטיין) סי' כ אות נג). 

Proofs that it is a מתיר:

1] The widow of a king doesn't perform Chalitza b/c [acc. to Rashi] anyway she is forbidden to remarry.

2]  

אמר רב טובי בר קיסנא אמר שמואל כותבין אגרת מרד על ארוסה ואין כותבין אגרת מרד על שומרת יבם מיתיבי אחת לי ארוסה ונשואה אפילו נדה אפילו חולה ואפילו שומרת יבם.  

Rav Tuvi bar Kisna said that Shmuel said: The court writes a letter of rebellion about a betrothed woman who is rebelling against her husband. This letter is a court order to deduct value from the marriage contract. But it does not write a letter of rebellion about a widow awaiting her yavam who does not want to enter into levirate marriage. The Gemara raises an objection from a baraita: It is the same to me if she is a betrothed woman or a married woman, and even if she is a menstruating woman, and even if she is ill, and even if she is a widow awaiting her yavam.

אלא אידי ואידי שתבע הוא ולא קשיא כאן לחלוץ וכאן לייבם דאמר ר' פדת אמר ר' יוחנן תבע לחלוץ נזקקין לו תבע לייבם אין נזקקין לו

Instead, say that both this and that are discussing situations where he asks her and she rebels, and the question from the baraita on Shmuel’s statement is not difficult. Here, the baraita that said that the court writes a letter of rebellion about a widow awaiting her yavam, is referring to a case where the yavam asked her to perform ḥalitza and she refused. There, Shmuel’s statement that the court does not write it, is referring to a case where he asked to consummate the levirate marriage, as Rabbi Pedat said that Rabbi Yoḥanan said: If the yavam asked her to perform ḥalitza and she refused, the court responds to him. If he asked to perform levirate marriage, the court does not respond to him.


אולם לעומת זה יש גם ראיות להיפך: 

א. מהא דסנהדרין באשת מלך שטעמו של רש"י שכיון שבין כך אינה יכולה להנשא. 

ב. מהא דכתובות סד, א תבע לחלוץ נזקקין לו תבע לייבם אין נזקקין לו מ"ש וכו' כיון דאגידא ביה לא קא יהבו לי אחריתי וכו' ועיין בתוס' שם דמיירי דהיא אינה רוצה לא לחלוץ ולא לייבם וא"כ אי נימא דהמצוה תכליתי גם בלי טעמא דאגידה ביה עלינו לכפותה (ועיין עונג יו"ט שם, רש"ש שם, קוב"ש כתובות אות ריד).

[המדות לחקר ההלכה בתוספת הערות]