לרפואת יוכבד פייגע בת מיכל יהודית בתיה בתוך שח"י
Writes Rabbeinu Yonah [שערי תשובה א-ו]:
ועתה בינה שמעה זאת כי הוא עיקר גדול. אמת כי יש מן הצדיקים שנכשלים בחטא לפעמים. כענין שנאמר (קהלת ז׳:כ׳) כי אדם אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא. אכן כובשים את יצרם מאת פניהם. ואם יפלו בחטא פעם אחת לא ישנו לו. ונקוטו בפניהם. וחוזרים בתשובה. אך כל אשר אינו נזהר מחטא ידוע. ואינו מקבל על נפשו להשמר ממנו. גם אם הוא מהעונות הקלים. אף על פי שהוא נזהר מכל העבירות שבתורה קראוהו חכמי ישראל מומר לדבר אחד. ואת פושעים נמנה. וגדול עונו מנשוא. כי אם אמור יאמר העבד לרבו. כל אשר תאמר אלי אעשה זולתי דבר אחד. כבר שבר עול אדוניו מעליו. והישר בעיניו יעשה. וכל הענין הזה נאמר (דברים כ״ז:כ״ו) ארור האיש אשר לא יקים את דברי התורה הזאת לעשות אותם. ביאור אשר לא יקבל על נפשו לקיים כל דברי תורה מראש ועד סוף. ויורה על זה אשר לא יקים לעשות. ולא אמר אשר לא יעשה אותם:
And now understand - listen to this, for it is a great principle. It is true that there are righteous people who sometimes stumble into sin - like the matter that is stated (Ecclesiastes 7:20), "For there is no man that is righteous on earth, who does good and does not sin." However they conquer their impulses from in front of them. And if they do fall to sin once, they will not repeat it. [Rather] they will have it taken away from in front of them and repent. However anyone who is not careful of a particular sin and does not take upon himself to guard against it - even if it is from the light ones [and] even though he guards himself against all of the [other] transgressions of the Torah - the Sages of Israel call an apostate (mumar) about one thing (Chullin 4b); he is counted with the sinners, and his sin is too great to bear. For surely if a slave said to his master, "I will do everything you tell me except for one thing," he has already broken his master's yoke from upon himself and will do what is proper in his [own] eyes. And this whole matter is stated [in] (Deuteronomy 27:26), "Cursed be he who will not uphold the words of this Torah, to do them" - the explanation of the matter is that he does not accept upon himself to fulfill all of the words of the Torah, from beginning to end. And what indicates this [is the phrase], "who will not uphold [...] to do" - and it did not state, "who will not do them."
This is VERY common!! Some examples:
1] Shmiras Einayim: People send each other memes or videos that have immodest images. GOOD people. What about "לא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם"? It is אסור מדאורייתא!!! They keep just about everything [including ישן and חלב ישראל] - except for this. Not only do they look at it themselves but pass it on to others and post on social media for all to contaminate their eyes and souls!!!
2] Bittul Zman: Chazal [מדרש איכה] say that Hashem was willing to overlook the three cardinal sins - עבודה זרה גליוי עריות ושפיכות דמים but not Bittul Torah.