Monday, May 29, 2023

מקרי רצח במגזר הערבי



האלימות בחברה הערבית היא נושא ממנו סובלים אזרחי מדינת ישראל כבר שנים ארוכות. קצת נתונים: מספר הקורבנות בשנת 2022 עמד על 116, בשנת 2021 המספר עמד על 126 קורבנות, בשנת 2020 על 96, בשנת 2019 על 89 ובשנת 2018 המספר עמד על 71 קורבנות (נתוני "יוזמות אברהם"). עוד לא חלפה חצי מ-2023 ומספר הנרצחים הערבים עומד השנה הגיע כבר ל-80.


הנרצח האחרון הוא פראס מסאעדה בן ה-28, בנו של סגן ראש מועצת כפר יאסיף, זאהי מסאעדה. פראס נרצח אמש (ה') ביריות ואדם שהיה עמו נפצע באורח קשה. פראס נכנס לסטטיסטיקה נוראית: שיעור מקרי הרצח בחברה העברית גבוה מאוד ביחס לזה בחברה היהודית ו-72% מתוך כלל מקרי הרצח בשנת 2021 אירעו בחברה הערבית. הנתונים כפי שנכתבו כאן למעלה נמצאים בצמיחה מתמדת בשנים האחרונות. האם אפשר לקצץ במספרים הללו?

הכרת הבעיה - חצי פתרון

יש איזה ביטוי שאומר שהכרת הבעיה היא חצי מהפתרון. אנחנו נמצאים בימים שבהם אסור לכתוב ולהגיד הרבה דברים בגלל "תקינות פוליטית" (פוליטיקלי קורקט בלעז), שמא נפגע במישהו רגיש ל"ע. אתן לכם דוגמה: בהודעות הדוברות של משטרת ישראל ודובר צה"ל לעולם לא יכתבו על זהות מבצע הפשע\הטרור או לחלופין על זהות הקורבן, כאילו יש בכך איזו נקיטת עמדה.

הבעיה גדולה אף יותר כי רוב הודעות המשטרה עוסקות באלימות ובפשיעה במגזר הערבי אבל מתעלמות מזהות המבצע, וכך, מבלי לשים לב כמובן, משדרים לנו שהבעיה נמצאת שווה בשווה בכלל האוכלוסיות של החברה בישראל. כך אי אפשר לטפל בבעיה.

נחזור לשאלה האם אפשר לקצץ באלימות במגזר - לדעתי התשובה היא חיובית. אחרי שהסרנו את עניין התקינות הפוליטית אפשר לכתוב על שורש הבעיה: תרבות. נכון, בשנים האחרונות המספרים בעליה והממשלה צריכה להראות יותר משילות, אולם בעיית האלימות והפשיעה בחברה הערבית היא תרבותית בעיקרה.

בשביל להימדד במעשים בנושא הזה נבחרי הציבור צריכים - לדבר

כשמקבלי ההחלטות, מערכת הביטחון, משטרת ישראל וכלל הגורמים האמונים על הנושא יתחילו לדבר על האלימות בחברה הערבית כעל בעיה שמקורה בתרבות רעה, נדע שאנחנו בדרך לפתרון שיוביל להורדת מספר הנרצחים. זה חייב להתחיל קודם כל בחברי הכנסת הערבים שצריכים לדבר על הבעיה במקום להפגין נגד הממשלה.

בלי לדבר על מקור הבעיה ולפעול לשינוי תרבותי במגזר הערבי, לא תעזור לנו "משילות", לא יעזור לנו המשמר הלאומי, לא יעזור תקצוב נוסף ולא יעזרו הודעות יפות כמו "סוכלה העברה של 11 אקדחים לאזור המשולש".

לשם שינוי ובניגוד למרבית המקרים, בשביל להימדד במעשים, בנושא הזה נבחרי הציבור צריכים להתחיל לעשות את מה שהם כל כך אוהבים - לדבר.
אתר כיפה