The opinion of Rashi in Yevamos [102a] is that when Rava said that a ger can judge his fellow ger, he referred to דיני נפשות but when it comes to דיני ממונות a ger may judge everybody - even born Jews. It says in the Mishna in Sanhhedrin [32a] הכל כשרים לדון דיני ממונות - Everyone is kosher to judge monetary law and the gemara says that "הכל" comes to include a ger. Tosfos [Yevamos 45b and other Rishonim there] ask that even an appointment to be a water carrier requires a Jewish mother, so how can we allow a ger to be kosher to judge דיני ממונות?
Tosfos [Sanhedrin 36b] also asked that the gemara [there] disqualifies geirim to judge דיני נפשות because of the pasuk [when Yisro suggested that Moshe add judges] "ונשאו אתך", they will bear with you, which implies - בדומין לך , they must be similar to you [i.e. of pure genealogical breed and not geirim] whereas Rashi in Yevamos says that the source is מקרב אחיך that excludes geirim. How can Rashi contradict the gemara?
Moreover, if the disqualification is because of ונשאו איתך - בדומין לך, then he should be disqualified from serving both on the Sanhedrin and even his fellow ger, since he is disqualified from the Sanhedrin. Rashi however says in Yevamos that he may judge his fellow ger בדיני נפשות. But if it is a פסול גברא - a disqualification of the individual, then how can he be kosher to judge his fellow ger??
והנה שיטת רש"י ביבמות דף קב. דהא דאמר רבא גר דן את חברו דבר תורה משום דעליך הוא דבעינן מקרב אחיך אבל גר דן את חבירו גר, דהיינו בדיני נפשות, דבדיני ממונות דן אפילו לכל ישראל, דהא תנן בסנהדרין לב. הכל כשרין לדון דיני ממונות ואמרינן בגמ' שם בדף לו: דהכל לאתויי גר, ובתוס' יבמות דף מה: והראשונים שם, תמהו דהרי אפילו מינוי דריש גרגורתא ופורסי דבבל בקידושין דף עו: בעי אמו מישראל, ואיך יתכן להכשירו למינוי של דיין לדיני ממונות, וכן הקשו תוס' דהרי לדיני נפשות מבואר בגמ' דפסולין גרים משום ונשאו אתך בדומין לך, ואילו למש"כ רש"י ביבמות שם הרי מבואר שם הפסול משום מקרב אחיך, וכן דהרי אי משום דסנהדרין בעי בדומין לך הוא, פסול גר לסנהדרין וגם לדון חברו אינו יכול שהרי הוא פסול לסנהדרין, ואילו לדברי רש"י הרי מבואר ביבמות שם דכשר לדון חבירו בד"נ, ואם הוא פסול גברא לסנהדרין, איך ידון גר חבירו. [באר מרים]