לרפואת שרה לאה בת רבקה
ואסתר רות בת נעמי שרה
בתוך שח"י
Everybody has the power of emunah within themselves that they are charged to develop. Those who are of weaker intellectual capacities, have in a sense, a higher potential for emunah than those of a higher intellectual capacity. They realize that they just "don't get it" so they rely on the natural faith that resides in their soul and absorb lights higher than would normally be able to with their minds.
ואסתר רות בת נעמי שרה
בתוך שח"י
Everybody has the power of emunah within themselves that they are charged to develop. Those who are of weaker intellectual capacities, have in a sense, a higher potential for emunah than those of a higher intellectual capacity. They realize that they just "don't get it" so they rely on the natural faith that resides in their soul and absorb lights higher than would normally be able to with their minds.
In contrast, those of greater intellect try to comprehend things with their own mind so the "lights" and spiritual insight they absorb are more limited than that of those who scale the heights with the power of their soul.
But there is also hope for those gifted with higher intelligence:-). They too can reach a point where their minds can't comprehend and are then compelled to resort to the power of faith in their soul.
כח האמונה להקשיב יפה ולקבל ממה שנמסר, הוא מצוי באדם לצורך פיתוחו הכללי והפרטי. עומד הוא כח זה למלאות את החסר, כלומר להכניס באוצרו הרוחני של האדם הארות כאלה, שהם מצד עצמן גבוהות ממנו, עד שלא יוכל ליהנות מאורן. חלושי השכל, שהם מכירים בעצמם את קטנות כחם הרוחני, עד שאינם מוכשרים לשפט דברים לאשורם, הנם חנונים בכח אמונה יותר נשגב מגבורי הדעה, שהם מרגישים את חילם בקרבם לדעת ברוח משפט, להבחין דברים רמי ערך. אבל לעומת זה חכמי לב, כשהם באים בדרך שכלם אל המקום ששם באמת שורה כח נשגב שאין בינתם יכולה להולמו, הם מוציאים מחביונו את כח האמונה, ובזה הם עומדים על מעלה לא פחותה מצד התכונה הטבעית של האדם, מכל המוני העם שהטבעיות האמונית נשמרת בהם בטהרתה.
[קובץ א' כ"א]