לע"נ אלימלך בן ר' מנחם מנדל מלכיאל
מרת אסתר בת שמואל
לרפואת אסתר רות בת נעמי שרה
It is critical for a person to step out of his personal life and interests. We are not just individuals but a nation. The only way to connect to Am Yisrael is either to purify one's neshama through teshuva from one's sins and faulty character traits or to be one who is pure to start with. Because the foundation of the nature of the Jewish people is a striving for the highest level of goodness and righteousness, the justice of Hashem in this world. And if someone has been sullied by a sin, to the extent that the sin has contaminated him, the desire for goodness doesn't shine within him and thus he can't truly connect to the character of the nation until he purifies himself.
אי אפשר להדבק באמת בהיסוד הלאומי של ישראל, כ"א מי שכבר נשמתו הוטהרה, ע"י תשובה מחטאת האדם המגונים ומדותיו הפחותות, או מי שנפשו לכתחילה היא נפש טהורה. כי היסוד האמיתי של תכונת האומה הישראלית הוא שאיפת הצדקה העליונה, צדקת ד' בעולם, וכל מי שנזדהם באיזה חטא, לפי אותה המדה של זוהמתו אין החפץ של הצדקה והטוב מאיר בקרבו כראוי, ע"כ לא יקושר באמת עם התכונה הלאומית עד אשר יטהר.
[קובץ א' ל"ד]
So teshuva is not merely a personal matter. Teshuva is the purification of the individual so that he can collect to the Jewish people on a national plane. Indeed, the mishna famously says כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא which means that to the extent that one is connected to the Jewish poeple as a whole, he or she merits a portion in the world to come [עי' בסידור עולת ראי"ה על המשנה]. There are numerous sources that teach us that there are two "Olam Haba"s, one for us and one for the righteous Gentiles [עי' בזה בס' לתשובת השנה ועוד]. To receive entrance into ours is dependent on our connection to the community. Our connection to the community is predicated on the purity of our souls.