Monday, August 6, 2018

Hashem Of Tzion

לע"נ אלטע חנה בת ר' מאיר זאב 

זַמְּר֗וּ לַ֖יהֹוָה יֹשֵׁ֣ב צִיּ֑וֹן הַגִּ֥ידוּ בָ֜עַמִּ֗ים עֲלִֽילוֹתָֽיו:

Sing praises to the Hashem, Who dwells in Tzion; relate His deeds among the peoples.

Why is it important to mention where Hashem "lives"? Isn't it enough for the pasuk to tell us to sing to Hashem and to relate His deeds?

That question is based on the mistaken assumption that we can view Hashem outside of the context of ציון. The Torah is EXCEEDINGLY CLEAR on many occasions that the intended place for service of Hashem is Eretz Yisrael in general and ציון [Yerushalayim] in particular. All of His "deeds" are also intended to bring us back to ציון as part of the process of returning us home. 

When one sings to the "Universal God" there is always some element of Avoda Zara involved. G-d in his purest form is as viewed and comprehended by Jews in ציון itself or by those who understand that Hashem dwells in ציון. 


כשם שכל גילויי אלהותו לא יתכן בלא עם ישראל ורק על ידי ישראל מתפרסם שמו הגדול ב"ה, וכל פרסום שלא על ידי צינור ישראל מוכרח להיות לקוי בפגמי ע"ז, כן כל זמרה עליונה לא תתכן להיות נגלית בעולם בלא יושבי ציון משישראל דוגלים בדגל ציון וגם בגלותם בישבם על אדמת נכר יתחשבו על שם ציון ואינם שוכחים בארץ קדשם אז הזמרה לד' מתגלה, ובזה רק בזה הם יכולים להגיד בעמים עלילותיו, הן המה מפעלות תמים דעים וכל עלילותיו המכוונים כולם לגילוי הזמרה לד' למען יושלמו כל תוי הזמרה בל יחסר להם מאומה. כי כן על ידי בנין ציון נראה ונגלה כבוד ד' "כי בנה ד' ציון נראה בכבודו" [תהלים קב יז] ובכן גם בעת הגלות זמרו לד' יושב ציון הגידו בעמים עלילותיו.