לזכות ידי"נ ר' אברהם יצחק בן אסתר
וידי"נ יוסף עזרא בן אסתר
וכל בני ביתם לברכה והצלחה בכל מעשי ידיהם
The gemara in Gittin [9b - my FAVORITE Daf in every masechta because I grew up in apt. 9b] says:
וידי"נ יוסף עזרא בן אסתר
וכל בני ביתם לברכה והצלחה בכל מעשי ידיהם
The gemara in Gittin [9b - my FAVORITE Daf in every masechta because I grew up in apt. 9b] says:
All documents that go through the Gentile courts, even if they were signed by idolaters are kosher except for divorce documents and documents of emancipation.
Says Rashi:
Rashi implique ["implies" in French and Rashi spoke French] that these documents are kosher מן התורה! So writes the Tos. Harosh according to Rashi unlike Tosfos who say that it is a תקנה מדרבנן.
This Rashi is puzzling: Yes, as he write Bnei Noach were commands to have a court system [נצטוו על הדינים] but that is for THEIR disputes and law and order [is that a TV show or something?] but not for us [see Gittin 88b]. Their courts are as meaningful for us as a smartphone is for a turtle. So how can these shtaros be biblically mandated??
The Ohr Zarua sheds some light:
"ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם לפניהם ולא לפני דייני עכומ"ז - שמעינן מהתם דאסור לדון לפני דייני עכומ"ז ואפילו בדיעבד אין דיניהם דין וכו' מיהו נראה בעיני דאם קבלו עליהם את דייני עכומ"ז שניהם התובע והנתבע מרצונם ודנו אותם כדין ישראל דיניהם דין, דאיכא למידק דדוקא בעל כרחם לא הוי דיניהם דין אפילו בדיעבד דומיא דעישוי דגט שמעשין אותו בעל כרחו ליתן הגט וכו' אבל היבא שקיבלו מרצונם אע"ג דעברו אלפניהם ולא לפני עבומ"ז אעפ"כ הואיל וישנם בתורת דיינים כדת"ר בפרק ד' מיתות שבע מצוות נצטוו בני נח דינין וברכת ה' וכו' דיניהם דין בדיעבד....."
WOW!!!! Yes, says the Ohr Zarua, one may not go to a Gentile court. We have our own court system. But if the parties involved accept upon themselves the judgment of the court, it is valid. The reason is that since the Torah mandated the establishment of Gentile courts, their decision has halachic import - even for us Jews. What does this mean? Their courts are for THEM, not for us?? We have our own set of rules, such as three judges etc. etc.
Explained HaGaon Rav Yaacov Chaim Yaffen z"l [Rosh Yeshivas Beis Yosef Novardik in Brooklyn]:
Explained HaGaon Rav Yaacov Chaim Yaffen z"l [Rosh Yeshivas Beis Yosef Novardik in Brooklyn]:
"ומוכרח מזה דשיטת האו"ז היא דכל הלכות דיינים ומינוי דיינים נאמרו במסויים רק לענין כפיית הדין על הבע"ד אבל לעצם ההוראה והפסק לא בעינן כלל הלכות דיינים ולא בעינן שלשה ומומחים ומשו"ה יכול בדיעבד גם גוי לדון בדקבלו עליהם הבע"ד משום דאיתיה בתורת דיינים דנצטוו על הדינים."
From this passage in the Ohr Zarua we learn that the laws of judges and appointing certain judges were only stated vis-à-vis forcing the judgment on the litigant but for the very psak we don't require all of the laws of judges such as 3 experts and because of this a Goy can judge בדיעבד.
With this principal the Ohr Zarua explains Rashi who said that shtaros that emanate from a Gentile court are דאורייתא.
Rav Geshtetner suggests that of course Tosfos agrees with Rashi that דינא דמלכותא דינא but that doesn't give the shtar דאורייתא status. The shtar has no halachic status qua "shtar" but it is just used because of the rule that דינא דמלכותא דינא. Just like the rabbis can say that we can use a coke bottle as a shtar if they wish, they can also tell us to use shtaros from a Gentile court.
I hope to return to this fascinating sugya on these pages.