Sunday, August 5, 2018

Yad Or Yadaim?


Someone who has a bandage on his hand and can only wash one hand, should he/she make על נטילת יד or stick with the traditional "ידים"?

The latter:-)!!

[If you didn't understand his proof from the bracha on tfillin, please watch the upcoming shiur on the brachos of tfillin that I hope to give ברצות ה' דרכינו!!:-). It promises to be SWEEETTTT!!!] 


ח) ח"א חאו"ח סימן ח. אודות מי שנפצע בידו אחת, ונתנו עליה תחבושת המקיפה את כל היד, באופן שאינו יכול לתת עליה מים כלל, וכשאוכל פת, הוא נוטל רק יד אחת, בכל זאת אם יברך על נטילת ידים, או על נטילת יד, העלה שיש לברך על נטילת ידים. לכאורה חשבתי להוכיח כן, מדקי"ל בש"ע (סי' כו ס"ב) שאם אין לו תפלין של יד, ומניח של ראש בלבד, מברך אקב"ו על מצות תפלין, ולכאורה, הרי בגמרא (מנחות לו א) סח בין תפלה של יד לתפלה של ראש עבירה היא בידו וכו'. א"כ על תפלה של ראש בלבד צריך לברך בלשון יחיד על מצות תפלה. אלא ודאי דאזלינן בתר רוב העולם שמניחין ב' תפלין. אך יש לדחות שאם יברך על מצות תפלה, יהא נשמע על תפלה ממש, שהוא מברך קודם שמתפלל. ואף שבלשון חכמים תפלה של ראש נקראת תפלה, בלשון בני אדם, אינו כן, לכן מברך על מצות תפלין. ומריש הוה אמינא שיש סמך לזה ממה שפסק מרן בש"ע (סי' קנט ס"כ), המטביל ידיו מברך על נטילת ידים, אף על פי שהוא לא נטל ידיו בנטלא, אלא טבל ידיו, אף על פי כן מברך כדרך שמברכים רוב העולם, ואינו מברך על טבילת ידים. אולם יש לדחות דשאני התם שבכלל מאתים מנה, וכיון שטבל ידיו לא גרע מנטל ידיו. ושו"ר שהרהמ"ח כאן (בד"ה ופשוט) הביא ראיה זו. וע"ש. ועכ"פ אף על פי שאין ראיה ברורה לזה, דברי הרהמ"ח נכונים להלכה. וכן פסק בשו"ת זבחי צדק ח"ב (חאו"ח סי' יג), והביא ראיה ממ"ש מרן הש"ע (סי' קע ס"א), היו מסובין בסעודה ויצא אחד מהם להטיל מים, נוטל ידו אחת ששפשף בה. וכתב המג"א (סק"ב) וצריך לברך ענט"י. הא קמן בהדיא שאע"פ שאינו נוטל אלא יד אחת מברך ענט"י. וה"ה לכאן. ע"ש. והרהמ"ח אף שהביא ראיה זו כאן (בד"ה ופשוט), בכל זאת לאחר מכן חזר ונסתפק בזה (בד"ה מיהו). ע"ש. ובספר אורח נאמן (סי' ד סק"ה) כתב שאם אין לו אלא יד אחת לנט"י, הוי אינו ראוי לבילה, ובילה מעכבת בו, ולכן לא יברך, משום חשש ברכה לבטלה. אלא שראה בכף החיים סופר (סי' ד סק"ז) שכתב בשם זבחי צדק ורב פעלים שיברך ענט"י, אולם לפמש"כ לעיל יברך על נטילת יד. ע"כ. וזה אינו, אלא העיקר כהרהמ"ח והרב זבחי צדק שיברך על נטילת ידים. [יבי"א ח"י סי' נ"ה אות ח']