Wednesday, July 17, 2019

Mind Blowing Ishbitzer Torah - Part 6



וידבר ה' אל משה לאמר שלח לך אנשים. איתא בזוה"ק (במדבר קנ"ט.) תלת עלמין אית ליה לקוב"ה, עלמא דגניז בגוה ולא אתידע כלל, ועלמא דאתידע בה תמיד, ועלמא דאתידע ולא אתידע. והענין בזה כי יש שאין תפלה מועיל לו כלל וזה נקרא עלמא דלא אתידע כלל, היינו שנגד האדם הזה הקב"ה מסלק כבודו לעילא. ועלמא דאתידע ביה תמיד, הוא נגד האדם שהש"י הוא תמיד בעזרו ומסיעו אף בלא תפלה ולא יוצטרך לתפלה. עלמא דאתידע ולא אתידע, הוא נגד אדם שאין לו סיעתא בלא תפלה אך ע"י תפלה הוא נענה, ולאדם הזה יבא בלב רצון לתפלה, כי לאלו השנים הראשונים לא יבא שום רצון בלב להתפלל, וכן הוא הענין כי ההולך בסיעתא לא יצטרך לתפלה ומי שלא יועיל לו תפלה ג"כ לא יבא לו בלב שום רצון לתפלה, אך האדם כאשר לא יבא לו רצון לתפלה צריך להבין מפני מה אין בו רצון, אם הוא מפני שלא יועיל לו או מפני שאין צריך, וכמו כן הענין במרגלים, והמרגלים לא היה מועיל להם שום תפלה לפיכך לא בא בלבם רצון תפלה, וכלב היה צריך לתפלה לפיכך נשתטח על קברי אבותיו והתפלל, ויהושע לא היה צריך לתפלה כי הלך בסיעתא מה' כמ"ש בזוה"ק (במדבר קנ"ח:) כי משה ברכו בסיעתא עילאה, לפיכך לא היה צריך לתפלה [שבזה הפרשה נכלל כל עניני תפלה, כי מי שצריך רחמים גדולים שולח השי"ת בלב הצדיק ומנהיג הדור לברכו ולהתפלל עליו וזה היה יהושע שמשה רבנו ברכו והתפלל עליו, וכלב לא היה צריך לתפלת משה לכן לא בא בלב משה רבינו להתפלל עליו ורק בעצמו התפלל, ולהמרגלים לא הועיל תפלה לכן לא בא בלב משה רבינו להתפלל עליהם, וצדיק הדור צריך לזה מבינות גדול להבין מפני מה לא בא רצון בלבו להתפלל, אם מחמת שאינו נצרך לו תפלה או מחמת שלא יועיל לו תפלה.]


And the Hashem spoke to Moshe, saying: “Send men, that they may spy out the land”

It states in the Zohar (Bamidbar 159a): There are three worlds of the Holy Blessed One
The world that is hidden and not known at all
The world that is continuously manifest
The world that is known and not known

When davening cannot help a person at all, this is called the world that is not known at all, for in relation to this person God withdraws His presence above.
The world that is continuously manifest, this is a person for whom God is a constant source of support and help, even in the absence of his prayers, and thus does not need to daven.
The world that is known and not known, this is the individual who gets no assistance without prayer, but by praying he is answered. And the desire to pray wells up in his heart. But concerning the first two [worlds/paradigms], there is no internal desire to pray. The one who walks constantly with divine assistance does not need to pray, and the one that no amount of prayer can help, he has not one iota of stirrings to pray.

Therefore, when a person has no desire to daven, he needs to understand why there is no desire. Is it because it will not help, or he simply does not need it?
And this is what we learn concerning the spies, that prayer could not help them at all, so they had no desire to daven.
Calev needed to daven, so he prostrated himself on the graves of his fathers and davened.
Yehoshua didn’t need to pray, for he always walked with God, as it is written (Zohar Bamidbar 158b), “For Moshe blessed him with Divine assistance.” Thus he did not need to daven.